Selecteer een pagina

Ik zie haar naar de kraan kijken.

Ik zie haar denken

Ik weet wat er komt, wat zal ik antwoorden?

“Juf”

“Ja”

Waarom doen we dit

“Want er komt toch schoon water uit de kraan?”

“Ja, dat is zo.”

“Dan is het toch niet nodig?”

“Dat klopt, je mag ook gaan lezen als je wilt.”

“Nee, dat hoeft niet.”

Gelukkig…

Meestal doet ze niks liever dan lezen. Regelmatig ligt er een boek op haar schoot terwijl we rekenen.

We lopen achter de andere kinderen aan naar buiten toe. Ze heeft ook haar Petflesje met water meegenomen.

Eenmaal buiten kijkt ze eerst rond naar wat de andere kinderen doen.

Dan zegt ze:

“Ik denk dat ik begin met zand, dat is klein en moeilijk schoonmaken.”

Ze maakt het zichzelf niet makkelijk, heel goed.

Ik zie alle kinderen fanatiek het schone water vies maken. Handen vol aarde en hele takken verdwijnen in de flesjes. De meesten zijn snel klaar.

Binnen gaan ze per tafelgroepje aan de slag met verschillend materiaal om het water weer te zuiveren.

Panty’s
Koffiefilters
Zout
Zand
Kiezelstenen en grind
Zeep
Verschillende zeefjes
Sokken

water zuiveren wetenschap en technologie onderwijs

“Zo, wat een vies water hebben jullie zeg!”

Trots kijken alle kinderen mij en elkaar aan.

Heel knap werk natuurlijk!

“Pak nu je tweede flesje er maar bij en probeer daar hetzelfde water weer schoon in te krijgen.”

Door trechters in de flesjes te steken en daar van alles in de stoppen proberen de kinderen hun schone water weer terug te krijgen.

Er staan oude laatjes op tafel die nu als lekbakken dienen (aanrader!).

Ik zie oude panty’s gevuld met stenen.

Ik zie zout langzaam oplossen en verdwijnen uit de koffiefilter (zuiveringszout?!).

Ik zie handen die de takjes opvissen omdat het schenken zo moeilijk gaat.

Uiteindelijk hebben alle groepjes schoner water dan voor het experiment.

“Dit wil ik niet drinken hoor juf!”

“Volgens mij doen ze nog wat anders in de waterfabriek.”

Als afsluiting combineren we een aantal spullen (panty, zand en steentjes). Het beetje water dat we er doorheen gieten beland aardig schoon in het andere flesje.

“Juf, zal ik vanmiddag naar de bieb gaan en er een boek over lenen, dan vertel ik wel hoe het moet.”

Oké, jij je zin…

Lees verder:

– Deel 1: Project Drinkwater
Proefjes met Water, 6 tips en een ChecklistCement en Onderzoekend Leren

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief