Selecteer een pagina

Chemie deel 5

Waarom zitten er zoveel rare functies in Powerpoint? Elke keer als het tijd is voor presenteren moet ik de strijd aan met standaard ontwerpen, verwarrende overgangen en afleidende illustraties.

“Jaja, die is vet. Die doen we.”

“Nee man, die groene past veel beter bij ons onderwerp.”

“Nou en?!”

Dit klinkt niet als de juiste keuze. Van deze heren heb ik sowieso nog geen kale versie gezien. Ik verwacht altijd eerst een presentatieopbouw met tekst. Heb ik dit nog niet gezien, dan geen Wordart!

“Wat zijn jullie aan het doen?” (Ik kan het beeldscherm niet zien, maar de gezichten van de jongens wel)

“We maken onze presentatie voor scheikunde juf.”

“Is de opbouw al bijna klaar?”

“Ja, bijna.”

“Mooi, dan verwacht ik jullie zo bij mij en bekijken we hem samen.”

Vol vertrouwen loop ik weg. Ze zullen nu wel aan het werk gaan, blij dat ze ‘net niet’ betrapt zijn. Al die verleidingen in Powerpoint zorgen er trouwens ook nog eens voor dat het maken van een presentatie langer duurt. En hoeveel computers zijn er nu eigenlijk op de gemiddelde basisschool? Precies niet genoeg!

Uiteindelijk maak ik altijd één geheel van alle losse slides. Dit is trouwens nog een reden om niet elk groepje los te laten gaan met de functies van Powerpoint. Om de drie slides zou je weer verblind worden door nieuwe effecten.

Maar wat presenteren we dit keer?

De kinderen hebben dit met elkaar besproken. De verschillende poeders en vloeistoffen uit de scheikunde lessen krijgen in ieder geval een eigen slide. Daarbij wilde ze erg graag aan hun ouders vertellen hoeveel liters en kilo’s er dan wel niet gebruikt zijn. Prima, hebben ze ook weer gerekend! Verder willen ze graag vertellen over het samenwerken en het doen van eerlijk onderzoek.

Ik loop nu naar het groepje met een lastig onderdeel: ‘Wat is scheikunde?’

31 powerpoint wetenschap en technologie onderwijs

“Komen jullie er een beetje uit?”

“Ik weet het niet juf.”

Ik lees het volgende:

Met scheikunde doe je onderzoek naar:

  • De opbouw en de samenstelling van scheikunde stoffen
  • De reacties tussen de scheikunde stoffen.

“Maar dat hebben wij toch helemaal niet gedaan juf? Wij hebben geen scheikundestof ontdekt om te onderzoeken toch?”

Ik besluit nog eens een kringgesprek te wijden aan de begrippen scheikunde en stoffen voordat de ouders in de klas zitten. Misschien komen de steen der wijzen, alchemie en toveren ook nog wel ter sprake.

 

Lees ook:

– De eerdere delen over chemie

Sinterklaas nu in huis

Respons Inhibitie

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief