“JA, je mag beginnen met zoeken.”

“Oké, maar hoe ziet die tovenaar er dan uit?”

“Ja, dat weet ik eigenlijk ook niet. En die Wenda ken ik ook niet.”

“Maar als de kinderen die we gaan onderzoeken het ook niet weten, dan mislukt ons onderzoek!”

Kennen je de boeken van Waar is Wally? Goed voor je zoekvaardigheden!

onderzoeken wetenschapper in de klas Groene Alm onderzoekend leren

Ik leende ze vroeger van de bibliotheek om uren achter elkaar naar Wally en de andere figuurtjes te zoeken.

Maar dan had ik wel eerst opgezocht hoe die figuurtjes er dan uitzagen.
En soms keek ik nog een keer omdat ik het niet meer wist.

Want hoe weet je anders of je Wally gevonden hebt?

“Juf, de kinderen die we gaan onderzoeken moeten eerst weten hoe Wally eruit ziet.”

“Oh ja, dat is een goed punt. Daar had ik ook nog niet aan gedacht! Ik schrijf het gelijk op, doe jij dat ook op je onderzoeksplan?” is het antwoord van juf Hester.

Hester Vonk doet met haar klas, groep 7/8 op de Groene Alm in Utrecht, mee aan de leergemeenschap Onderzoekend Leren van Wetenschapsknooppunt Utrecht.

Aan de start van het project is de klas door een heuse wetenschapper geïnspireerd om vervolgens zelf onderzoek te gaan doen.

Vorige week is er een wetenschapper van het KinderKennisCentrum op bezoek geweest. Ze heeft verteld over het hersenonderzoek dat ze doet. Tijdens het bezoek heeft ze de hersengolven van Hester zichtbaar gemaakt voor de kinderen.

“Kijk, zie je wat er gebeurd als ze lacht?”

Bij het KinderKennisCentrum doen ze o.a. onderzoek naar de ontwikkeling van visuele waarneming bij kinderen. Het herkennen van emoties in iemands gezicht maakt op jonge leeftijd een grote ontwikkeling door. Het zien van details speelt hierbij een grote rol.

En zo was de link naar Waar is Wally snel gemaakt (wat een details!) . De kinderen van groep 7/8 gaan nu het volgende onderzoeken:

Is er een verschil in snelheid van het vinden van een afbeelding tussen kinderen die in groep 1/2 zitten en kinderen die in groep 5 zitten?

Vandaag wordt er besproken wat hun voorspelling is.

Hierbij wordt ook het woord hypothese al geïntroduceerd en ik hoor het zelfs een paar kinderen actief gebruiken!

Maar goed, de voorspelling van de klas is overduidelijk:

Ja, ze verwachten een verschil. Namelijk dat kinderen uit groep 5 sneller zullen zijn dan kinderen uit groep 1/2.

Daarna gaan ze het onderzoeksplan uitwerken.

onderzoeken wetenschapper in de klas Groene Alm onderzoekend leren

Het doel is om uiteindelijk tot een gezamenlijk onderzoeksplan te komen zodat ze straks allemaal hetzelfde doen tijdens het onderzoek. Want alleen dan zal het gaan om eerlijk onderzoek.

Terwijl de kinderen bezig zijn in twee- en drietallen hoor ik van alles:

“Moet groep 1/2 niet een makkelijkere zoekplaat?”

“Zullen we tellen hoe snel de kinderen Wally hebben gevonden?”

“Maar groep 1/2 is toch een combinatie van twee groepen, welke kinderen doen dan mee? Die van groep 1 of 2?”

“We hebben wel een rustige ruimte nodig juf!”

“Laten we het blaadje met de zoekplaat ondersteboven leggen net als bij de leestoets, anders beginnen de kinderen al gelijk zonder dat de tijd loopt!”

Juf Hester begeleidt het proces zo dat er een prachtig onderzoeksplan uitkomt.

onderzoeken wetenschapper in de klas Groene Alm onderzoekend leren

“Milo wil jij zo even tot 50 tellen? Joris wil jij dan bijhouden hoe lang Milo erover doet door de stopwatch te gebruiken?”

Nadat Milo tot 50 heeft geteld, laat Hester Zeynep tot 50 tellen. Als ze nog maar bij de tien is weet iedereen al dat ze er veel langer over gaat doen.

“Juf, we kunnen beter niet tellen maar een stopwatch gebruiken!”

Zo doet de klas al een kort onderzoek naar hun meetinstrument nog voor ze echt gaan onderzoeken.

Want volgende week moeten ze echt aan de slag!

Lees meer:

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief