Hoe zou jij reageren op de vraag: Mag ik water door de lucht gooien?
En is dat ook de reactie waar het kind het meest aan heeft?

 

Reageer jij zo misschien:

“Mag ik wat vragen? Mag ik water door de lucht gooien?”

“Sorry wat zei je?”

“Mag ik water door de lucht gooien?”

“Waarom zou je dat willen doen?”

 

Of zo:

“Mag ik water door de lucht gooien?”

“Wat denk je zelf?! NEE natuurlijk niet.”

 

Of  meer op deze manier:

“Mag ik water door de lucht gooien?”

“Wat een bijzondere vraag. Ik vind het niet zo’n goed idee hier in de klas, maar misschien kun je mij wel meer over je plan vertellen?”

lucht wetenschap en technologie onderwijs

Dit is ook mogelijk:

“Mag ik water door de lucht gooien?”

“Is dat een grapje?”

“…”

“Nee, dat mag niet, dat weet je zelf ook wel!”

 

Al benieuwd naar het verhaal achter de vraag?

“Mag ik water door de lucht gooien?”

“Hé, die vraag had ik niet verwacht! Waar komt die vandaan?”

“Nou, juf ik heb met mijn mama thuis gelezen over de regenboog en dat zonlicht uit zeven kleuren bestaat.”

“Ja, dat heb ik ook wel eens gelezen, maar hoe kom je dan op het plan om water in de lucht te gooien?”

“Ik wil de lamp onderzoeken.”

“Wat wil je graag weten dan?”

“Ik denk niet dat de lamp in de klas ook licht met zeven kleuren heeft. Maar ik weet het niet zeker.”

lucht wetenschap en technologie onderwijs

Kindertijdschrift Pompoen, April 2016

Wow, zo heb je ineens een mooie onderzoeksvraag en een hypothese te pakken!

Natuurlijk kan het niet handig zijn om nu direct met water door de lucht te gaan gooien. Snap ik (ja, echt!) Maar dat snappen kinderen ook best.

“Wat een interessant onderzoek heb je bedacht! Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het nu niet echt handig vind om water door het lokaal te gooien.”

“Ja, dan wordt wel alles nat. Maar mag het dan anders? Misschien kan het wel met een doek en zo’n plantending?”

“Een plantenspuit?”

“Ja, die hebben we toch op school?”

“Ja, zeker. En we hebben ook wel wat doeken.”

“Mag het dan toch?”

“Ja, dan maken we nu de afspraak dat we morgenmiddag eens kijken of we de kleuren van de lamp zichtbaar kunnen maken.”

“Goed juf!”

Zou het lukken?

Natuurlijk is het maar de vraag of dit lukt en dat niet alleen.

Het is ook de vraag of aan het einde de juiste conclusie wordt getrokken. Want als we geen kleuren zien, dan bestaat het lamplicht misschien wel niet uit verschillende kleuren volgens de kinderen. Maar na één experiment kan je daar natuurlijk niks over zeggen.

Maar dat zien we morgen wel. Ik kan er vast weer een mooi gesprek aan koppelen over de wetenschap en het doen van onderzoek.

Lees meer:

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief