Selecteer een pagina

Chemie deel 1

“Bah, juf dit ruikt zo vies! Ik ga het echt niet aanraken.”

“Kun je dit eten juf?”

“NEE! Ik krijg het niet van mijn handen af.”

“Het zit in mijn neus, oh echt vies, ik moet een papiertje hebben, help!”

Ik zie de leerlingen van groep vijf langzaam in paniek raken. Zijn we hier nu echt iets bijzonders aan het doen? Ik dacht zelf van niet. Maar nu ik aan het observeren ben, begin ik toch te twijfelen.

“Doe jij het maar, ik wil het echt niet voelen! ….. En hoe voelt het?”

“Dit is toch allemaal wit, is het niet hetzelfde?”

Wat ze aan het doen zijn? De kinderen onderzoeken verschillende poeders en vloeistoffen tijdens de lessenserie over chemie. Met welke poeders en vloeistoffen ze dit doen? Gewoon met keukenspullen: poedersuiker, bakpoeder, bloem, water, olie en azijn. Blijkbaar lokken deze stoffen heftige reacties uit!

Bij chemie denk ik aan stoffen die reageren met elkaar. Wat de kinderen nu doen is vooral het onderzoeken van de stoffen op zichzelf. Je moet toch weten waarmee je gaat werkt. Ze kijken, ruiken, roeren en voelen. Ik ontdek nu dat kinderen dit vies kunnen vinden, wist ik niet!

chemie scheikundeles d1

Nog een ontdekking: praten over de verschillen blijkt heel lastig te zijn. Op het einde doen we een spel. Noem drie eigenschappen van een stof, de rest van de klas mag raden over welke stof het gaat. Waarvoor de stoffen gebruikt worden en waar ze vandaan komen mag niet genoemd worden, dat hebben we namelijk niet zelf ontdekt.

“Het is wit, ruikt lekker en het voelt heel zacht.”

“Bakpoeder.”

“Nee, bloem.”

“Ik denk poedersuiker.”

We komen er niet uit. We hebben niet de juiste woorden gebruikt om een goede omschrijving te geven. Wat nu?

“Kom op jongens, echte wetenschappers moeten toch ook met elkaar praten? Hoe gaan we dit oplossen?”

“We moeten niet wit zeggen, bloem is donkerder dan de rest. Het moet duidelijker.”

“Ja en ik vind bakpoeder helemaal niet lekker ruiken, maar hij wel. Dan kun je dat toch ook niet zeggen?”

“We moeten meer kleurnamen hebben en ook voor de geur moet dat!”

Zijn we toch weer met taal bezig…

 

Lees verder:

– Deel 2: Chemie flow

Schat verstoppen

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief