Selecteer een pagina

Verwondering is het begin van goed wetenschap en technologie onderwijs. (En in mijn ogen het begin van al het goede onderwijs trouwens)

Met verwondering stimuleer je de interesse en daarmee de cognitieve activiteit.

Daarom vijf tips om de verwondering te stimuleren

1 Richt de aandacht

Richt de aandacht van de kinderen als ze dit niet uit zichzelf doen. Richt hun aandacht op iets wat je zelf opvalt. Wat wil je dat ze zien?

Speel toneel!

Je kunt hierbij ook de aandacht van één kind uitvergroten waardoor het een aandacht van een hele groep wordt.

Tonen de kinderen bijvoorbeeld geen verwondering over het feit dan een groot containerschip kan blijven drijven (we wennen aan alles…)?
Wijs ze dan op het feit dat ijzer anders zinkt.

“Maar jongens, wordt eens wakker! IJzer hoort toch te zinken!? Dit kan niet!”

2 Enthousiasme

Reageer enthousiast op de reacties van kinderen. Al komen ze met de meest bizarre verklaring voor je introductie (proefje of andere activiteit).

Ga er enthousiast op in.

Vraag door
Diep uit
en vertaal voor de andere kinderen zodat iedereen het begrijpt.

Als jij niet enthousiast ben, waarom zouden de kinderen het dan wel zijn?
Als jij ze niet serieus neemt, wie dan wel?

Lastig?
Wees verrast en geïnteresseerd, je enthousiasme volgt vanzelf.

“Ik denk bij het draaien van de maan aan dag en nacht. Terwijl jij denkt aan het landen van een raket en hoe dat moet als de maan draait. Jij denkt aan iets heel anders dan ik, wat interessant!”

3 Verwonder met je uitspraken

Doe uitspraken waar kinderen over na gaan denken.

Zet ze aan.
Zet ze in de denkstand.

Observeer de kinderen en kijk naar hun mimiek en houding. Gebeurt er wat in die bovenkamer? Wordt er nagedacht?

Vraag dan eens: “Waar denk je nu aan?”

Van de ene gedachte kom je op de volgende en zo associeer je door met elkaar. Van de ene associatie kom je in de volgende verwondering. Ga er lekker in mee.

“Oh, dus door recyclen moest jij uiteindelijk aan slagroom denken. Kun je dat uitleggen? Dan snap ik je vast.”

4 Help formuleren

Help kinderen bij het formuleren van vragen en gedachtes.

Je ideeën onder woorden brengen is echt lastig, ook in groep acht kan dit nog best moeilijk zijn. Als kinderen verwonderd zijn gaan hun gedachten soms op hol.

Hou die verwondering maar eens in woorden bij. (Als je de woorden al kent trouwens)

Vraag de kinderen te beschrijven wat ze denken.
Vraag ze desnoods iets uit te beelden.

En souffleer dan de woorden voor.

“Ja, nu snap ik je! Ik denk dat je je afvraagt of poezen onze woorden ook begrijpen, klopt dat?”

verwondering wetenschap en technologie onderwijs

5 Heb een open houding

Stel je open op.
Wees nieuwsgierig naar waar de kinderen mee komen.

Dit is niet te plannen. Ze bekijken alles weer van een andere kant dan jij. Mag dat? Of maak je je druk over de vervolglessen die er uit moeten komen?

Als je een kind om zijn verwondering vraagt, moet het duidelijk zijn dat zijn antwoord niet goed of fout is.

“Daar gaan we het natuurlijk niet over hebben, dat is niet voor op de basisschool!”

Zo moet het dus niet…

Extra organisatie tip

Deze tip is vooral handig bij onderzoekend leren & ontwerpend leren.

Verwacht nooit dat uit je verwonderingsactiviteit (introductie/verkenning) direct een heldere onderzoeksvraag of ontwerpprobleem volgt.

Laat er even wat tijd overheen gaan. ga door in de middag of pas de volgende dag (of lekker na het weekend). Zo heb je zelf ook even denktijd.

Je eerste doel is verwondering (en de vragen die er zijn eventueel al noteren).
Het doel van je volgende activiteit is pas de richting van het onderzoek of het ontwerp vastleggen.

Maak het jezelf gemakkelijk!

Lees verder:

Vragen van kinderen: 7 redenen om er blij mee te zijn

Zo voer jij een goed kringgesprek, 7 tips

“Nee juf, jij wordt alleen maar dikker!”

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief