Selecteer een pagina

 

Dit is het laatste deel uit een serie van 7 over Onderzoekend Leren (lees hier deel 1)

“Hoe breed wil je het bekijken?”

“Goede vraag, of hoe diep!”

Wat is verdiepen en verbreden bij onderzoekend leren?

Hieronder een lijstje met 4 mogelijkheden. Ik heb er voorbeelden bij gezet om je een beeld te geven van de invulling.

Opbouwende feedback over het onderzoeksproces (verdiepen)

Een onderzoeksproces verloopt niet altijd soepel. De kinderen lopen zeker tegen problemen aan of er wordt niet eerlijk onderzocht. Maar juist daar zitten de waardevolle leermomenten. Daar bewust aandacht aan besteden versterkt deze momenten. Dit kan al tijdens het proces, maar ook samenvattend aan het einde.

“Jullie hebben voor jezelf al hele duidelijk feedback opgeschreven en ik heb net wat punten genoemd. Wie wil nog aanvullen?”

“Ja ik. Eigenlijk vind ik het toch wel heel mooi dat ze een grafiek hebben gemaakt. Ook al zijn de metingen mislukt.”

“Oké, dus je bent het niet met mij eens. Dat kan, leg eens uit waarom je dat vindt.”

“Dat komt omdat ze nu wel nagedacht hebben over wat er gebeurd kan zijn in de vriezer en daarna. Als ze dat niet hadden gedaan, hadden ze misschien ook niet zo’n goed vervolgonderzoek bedacht.”

“Eh, ja, daar heb je wel een goed punt.”

Kennis vastleggen (verdiepen en/of verbreden)

Tijdens het onderzoek ben je met van alles bezig. Wat was ook alweer het doel van het onderzoeksproces en wat is er nog extra aan kennis geleerd? Deze kennis bewust op een rijtje zetten zorgt ervoor wat het beter onthouden wordt.

“Wat hebben we nu eigenlijk geleerd juf?”

“Ik weet niet wat jij geleerd hebt, dat kun je mij beter vertellen.”

“Maar wat moesten we van jou leren dan?”

“Ik wil graag dat jullie leren onderzoeken.”

“Hoe hebben we dat gedaan dan?”

“Ik heb een idee. Ik maak een overzicht van alle onderzoeksvaardigheden waar jullie, volgens mij, aan gewerkt hebben en dan maken jullie een mindmap van alles wat jullie te weten zijn gekomen. Dat kunnen jullie eerst in je groepjes bespreken.”

Tijd om te reflecteren op je eigen handelen (verdiepen)

Hoe heb je zelf gehandeld tijdens het onderzoek. Wat deed je handig en wat kun je de volgende keer beter laten? Tijdens het onderzoeken gaat het zeker niet alleen over de kennisdoelen. Laat de kinderen reflecteren op hun eigen rol in het geheel.

“Hoe ging de samenwerking bij jullie?”

“Best goed, het viel wel mee om met Michiel samen te werken.”

“Oh, had je dat niet verwacht?”

“Nee, niet echt.”

“Hoe komt dat?”

“Dat zeggen andere kinderen steeds, daarom dacht ik het ook.”

“Weten die andere kinderen dan op welke manier jij graag met iemand samenwerkt?”

“Nee, zeker niet.”

“En, zeg eens eerlijk, zouden die andere kinderen ook vinden dat het moeilijk is om met jou samen te werken?”

“Ik denk het eigenlijk wel.”

“Hoezo denk je dat?”

“Ik wil het graag op mijn manier doen en luister niet naar de anderen.”

“Hoe weet je dat van jezelf?”

“Ik luister af en toe wel naar de anderen, als ze echt wat interessants te vertellen hebben.”

verbreden en verdiepen wetenschap en technologie onderwijs

Vragen blijven stellen (verbreden)

Tijdens een onderzoeksproces worden er regelmatig nieuwe vragen gesteld en komen er ook andere onderwerpen om de hoek kijken. Deze nieuwsgierigheid is mooi en geef er zeker aandacht aan. Door de parkeerplaats voor vragen kan je hier tijdens het proces al gestructureerd aandacht aangeven. Op het eind kan de balans worden opgemaakt. Welke vragen zijn beantwoord en welke zijn blijven liggen of erbij gekomen.

“Welke vragen zijn er blijven liggen tijdens ons onderzoek?”

“Ik weet eigenlijk nog steeds niet waar je die speciale werkkleding koopt.”

“Oh ja, dat weet ik nog, toen stonden we op het dakterras toch?”

“Ja.”

“En juf, ik had nog de vraag wie er beslist dat hier een school mag worden gebouwd.”

“Ook een mooie vraag. Zijn er ook nog kinderen die nu juist nieuwe vragen hebben? Want dat kan natuurlijk ook gebeuren als je onderzoek doet.”

“Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurd met een gebouw als er een aardbeving is.”

“En ik wil wel weten hoe water eigenlijk bevriest. Ik zou wel een doorzichtige vriezer willen zodat ik kan zien of water van binnen naar buiten of van buiten naar binnen bevriest. Snap je wat ik bedoel.”

“Ja, zeker! Jullie hebben nog een hoop mooie vragen zeg! We gaan het onderwerp op school wel afsluiten. Al je oude vraag nog op de parkeerplaats (voor vragen) hangt, mag je het briefje eraf halen. Je moet dan even zelf beslissen of je hem bewaart voor thuis. Maar vanaf volgende week gaan we met een nieuw onderwerp starten.”

Verdiepen en verbreden kan een week duren!

Kortom met verdiepen en verbreden kun je veel kanten op. Probeer de verschillende mogelijkheden maar eens uit. Focus je per onderzoek steeds op een andere mogelijkheid voor de nodige afwisseling anders ben je wel een week bezig met verdiepen en verbreden. Tijdens een onderzoeksproces kun je ook al merken waar je op het einde het beste de aandacht op kunt richten. Ging het samenwerken minder? Ga dan vooral reflecteren. Hebben de kinderen veel nieuwe kennis op gedaan? Maak een overzichtelijke mindmap.

Dit is het laatste deel uit een serie van 7 over Onderzoekend Leren

Deel 1: Nieuwbouw

Deel 2: De Bouw Verkennen

Deel 3: Een Onderzoeksplan

Deel 4: Cement

Deel 5: Je conclusie is onzin, maar ik vind je wel aardig!

Deel 6: Presentatie werpt nieuw licht op eigen onderzoek

Deel 7: Verdiepen en verbreden, 4 mogelijkheden

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief