Ken je dat? Dat er binnen het onderwijsteam een afspraak is gemaakt rondom nieuwe lessen en dat er dan collega’s zijn die zich niet aan de afspraak houden?

De nieuwe lessen zijn uitgezocht of nieuw ontwikkeld omdat jullie net aan dat ene belangrijke doel nog niks bleken te doen!

Denk aan de weerbaarheidslessen, lessen in creativiteit of de techniektorens.

Binnen het onderwijs werk je aan nogal wat leerdoelen. (Er lijken er ook wel steeds meer bij te komen, hoe kan dat?) In de klassen komt een hoop aan bod. Welk doel je ook hoort of over welk doel je ook leest, je kunt er haast niet tegen zijn.

Ik kan in ieder geval zo snel even geen onderwijsdoel bedenken waarvan ik het nut niet kan benoemen of waar ik volledig tegen ben.

De kerndoelen
Het geschiedenis canon
De 21st century skills

Aan de doelen ligt het niet
Aan de aanbieders van lesmaterialen zal het ook niet liggen

Ligt het dan aan de leerkracht dat hij niet mee verandert?

Soms beginnen collega’s zelfs te roddelen:

“Volgens mij doet Gerda helemaal niks met die nieuwe activiteitenmap.”

“Ja, dat dacht ik ook al!”

“Ik zag hem ook niet in de kast staan bij haar in het lokaal. Toen ik ernaar vroeg zei ze dat hij thuis lag om even door te nemen.”

“Wat een grap, Gerda en iets mee naar huis nemen, dat zou voor het eerst zijn.”

“We hebben toch duidelijk afgesproken dat we minimaal één keer in de week een activiteit uit die map gaan aanbieden. Ik heb het zelfs twee keer ingepland!”

“Ja, echt sneu voor de kinderen uit haar groep.”

Wat zou Gerda hierop willen zeggen?

Wil ze niet veranderen?

veranderen-wetenschap-en-technologie-onderwijs-onderzoekend-leren-ontwerpend-leren

Is Gerda daadwerkelijk een slechte leerkracht als blijkt dat ze de activiteitenmap niet gebruikt terwijl dit is afgesproken?

Dat is een lastige vraag. Er kan natuurlijk van alles aan de hand zijn.

Uiteraard kan het gaan om een leerkracht die tegen een burn-out aan zit of stilletjes eigenlijk in een ander vakgebied carrière had willen maken.

Dat kan zeker, en dat is inderdaad zielig voor de kinderen in haar klas!

Maar om je eerlijk te zeggen, ik was vrij regelmatig zo’n Gerda type. En ik durf hier wel te zeggen dat de kinderen in mijn groep niet zielig waren.

Weet je, aan allemaal losse lessen voor al die losse leerdoelen had ik een (niet eens zo stiekeme) hekel.

Hoeveel doelen je ook verzint voor het onderwijs, ze hebben allemaal samenhang. Gedwongen lesgeven in alleen maar losse lessen kon ik niet. Wilde ik ook niet.

Activiteitenmappen waren inspiratie mappen waar ik in keek als ik daar behoefte toe had. Vaak nadat ik eerst de laag stof eraf had geveegd.

Veranderen is lang niet altijd het probleem. De manier waarop het veranderen moet gebeuren zorgt voor lastige situaties.

Is goed onderwijs elke leerkracht op dezelfde manier laten werken volgens vaste regels en afspraken?

Nee,

Goed onderwijs betekent omgaan met verschillen

Ook met verschillen tussen de leerkrachten!

Lees meer:

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief