Selecteer een pagina

In eerdere artikelen heb ik geschreven over het belang van nieuwsgierigheid tijdens onderzoekend en ontwerpend leren. Nu is nieuwsgierigheid natuurlijk niet alleen op die momenten belangrijk. Daarom deel ik dit keer wat nieuwsgierig zijn jou kan opleveren.

Gewoon in je dagelijks leven.

Nieuwsgierigheid is niet iets wat je bent of niet bent. Nieuwsgierigheid is van ons allemaal. Ik wil je duidelijk maken dat je er gebruik van kunt maken, want het kan je een hoop opleveren. En het mooie is: het staat je gratis ter beschikking!

In dit tweede artikel vertel ik hoe het komt dat je van regelmatig nieuwsgierig zijn betere relaties krijgt, ook met de kinderen in je klas en op school.

(Deel 1 ging over het krijgen van energie door nieuwsgierigheid)

Nieuwsgierigheid en sociale relaties

Zodra je je verveelt in een relatie heb je een groot probleem. Huwelijken lopen erop stuk en leerresultaten blijven hopeloos achter in de klas.

Je hoort niet vaak iets over nieuwsgierigheid in combinatie met sociale relaties. Toch heeft de uitspraak dat je oprechte interesse moet tonen er veel mee te maken. Hoe kun je interesse tonen als je niet nieuwsgierig bent, laat staan oprechte interesse!

Zodra je zelf gaat invullen hoe het met de ander is of hoe iemand anders iets ervaart, dan ben je onhandig bezig. Je denkt iets te weten, je vult in. Als gevolg hiervan zal je ook nog eens minder open staan voor de signalen die mensen afgegeven waarmee ze iets heel anders willen aangeven.

Je maakt jezelf sociaal blind

relaties-nieuwsgierig-wetenschap-en-technologie-ond

Communicatiestoornissen, ruzies en gedragsproblemen liggen op de loer (ja, de leerkracht of de ouders kunnen ook de oorzaak zijn van gedragsproblemen bij kinderen)

Mensen die minder nieuwsgierig zijn hebben meer de neiging om zwart-wit te denken. Kortom, meer in liefde & haat, vertrouwen & wantrouwen en lief & lastig.

Nieuwsgierige mensen genieten veel meer van relaties en halen er voldoening uit. Daarnaast hebben ze een fijne manier van omgaan met vreemden. Zo leggen ze makkelijker nieuwe relaties.

Ze vertellen makkelijk, maar zeker zo belangrijk, ze stellen vragen waaruit die oprechte interesse blijkt. De gesprekken zijn levendig.

Slecht tegen onzekerheid kunnen zorgt ervoor dat je een vernietigende invloed op relaties hebt. Het kan rampzalige gevolgen hebben om zelf in te vullen wat er aan de hand is in plaats van het gesprek aan te gaan.

Voorbeelden:

  • De leerlingen die overal tussendoor praat is vervelend en moet gestraft worden. Terwijl hij zich eigenlijk ontzettend verveelt en niks leert bij jou in de klas.
  • De leerling die altijd naar de wc gaat tijdens het lezen is lui. Terwijl hij eigenlijk moeite heeft met lezen doordat hij nooit geleerd heeft om door te zetten en fouten te accepteren.
  • De leerling die bij ruzies steeds weer schopt en slaat is niet te vertrouwen, hij moet hard worden aangepakt. Terwijl hij eigenlijk thuis niet anders gewend is.
  • De leerling die steeds maar weer ziek thuis is, is schoolziek en weer niet wat werken is. Terwijl het eigenlijk jouw desinteresse is waardoor hij zich niet gezien voelt en buikpijn krijgt.

Ook in sociale relaties krijg je door een gebrek aan nieuwsgierigheid last van een self-fulfilling prophecy: Je veroorzaakt meer haat, wantrouwen, lastig gedrag en afwijzingen.

Laat je defensieve houding los en onderzoek al je gevoelens die je bij een relatie ervaart.

Oprechte interesse is pure nieuwsgierigheid

Omgaan met onzekerheid en nieuwsgierig durven zijn is een van de belangrijkste aspecten van mijn trajecten op scholen en met individuele leerkrachten. Want als je hier grip op hebt, wordt onderwijs ontwerpen een stuk leuker!

Lees meer:

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief