Selecteer een pagina

Dit is deel 6 uit een serie van 7 over Onderzoekend Leren (lees hier deel 1)

“Wie willen jullie als publiek bij de presentatie?”

“Ik denk dat we de bouwvakkers moeten uitnodigen!”

“Hoezo dan?”

“Nou, deze presentatie is toch heel handig voor ze. Ik denk dat ze dit wel willen weten.”

De kinderen gaan de onderzoeken naar beton presenteren en bespreken voor wie ze dit willen doen. Ik wil dat ze dit niet (alleen) aan elkaar doen, maar aan mensen die niet bij het proces zijn geweest.

“Van mij mogen jullie de mensen van de bouw uitnodigen voor de presentatie.”

“Yes! Het mag!”

“Maar”

“Oh nee…”

“In de uitnodiging moeten jullie wel benoemen waarom de presentatie voor hun nuttig is. Bedenk welke resultaten van het onderzoek de moeite waard zijn om met hen te delen.”

Zelf dacht ik aan presenteren aan ouders of de leerlingen van een andere klas. Maar de bouwvakkers is ook wel een goed idee.

Onderzoek naar beton is voor de bouwvakkers waarschijnlijk het meest relevant. Daar hebben de kinderen goed aan gedacht.

Maar zouden de bouwvakkers naar de presentatie komen?

Misschien toch wat extra publiek regelen.

De kinderen gaan nu in ieder geval aan de slag met het benoemen van het nut van hun eigen onderzoeksresultaten.

Wat denken ze de bouwvakkers te kunnen leren?

presentatie wetenschap en techniek onderwijs

“Ons onderzoek is heel belangrijk voor de mensen van de bouw.”

“En waarom denk je dat? “

“Het gaat ze heel veel tijd besparen.”

“Op welke manier?”

“Als ze al plakkaatverf door het beton mengen hoeven ze niet ook nog te schilderen als het beton droog is.”

“Maar wacht eens” zegt een andere leerling “Jullie beton was alleen aan de bovenkant blauw, de onderkant was gewoon grijs. De bouwvakker willen toch niet alleen blauw aan de bovenkant. Dan is de muur maar een stukje blauw.”

“Hoe bedoel je?”

“Als je dan naar de muur kijkt, zie je boven een rand blauw, de rest is grijs.”

“Misschien moeten jullie dan nog even over jullie advies aan de bouwvakkers nadenken.”

Het is geloof ik heel wetenschappelijk verantwoord om de kinderen praktisch advies te laten geven aan de bouwvakkers.

“Dus eigenlijk hebben ze niks aan ons onderzoek?”

Ik weet alleen niet of ze straks nog wel zo trots zijn op wat ze hebben gedaan…

“Misschien moeten jullie bedenken dat het ook heel handig is om te weten wat niet werkt zodat ze dat niet meer hoeven uit te proberen.”

“Oh ja! Dat scheelt natuurlijk ook tijd.”

Dit is deel 6 uit een serie van 7 over Onderzoekend Leren

Deel 1: Nieuwbouw

Deel 2: De Bouw Verkennen

Deel 3: Een Onderzoeksplan

Deel 4: Cement

Deel 5: Je conclusie is onzin, maar ik vind je wel aardig!

Deel 6: Presentatie werpt nieuw licht op eigen onderzoek

Deel 7: Verdiepen en verbreden, 4 mogelijkheden

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief