Ouders zijn je partners

Voor het stimuleren van een nieuwsgierige houding kun je ouders goed gebruiken.

Verwondering zorgt voor vragen, wat weer inhoud geeft aan je wetenschap en techniek onderwijs.
Ouders zijn hierbij je samenwerkingspartners.

Ten eerste kennen ze hun kind het best, ze weten dus goed wat zijn interesses zijn en wat hun kind stimuleert. Daarnaast worden ze graag op de hoogte gehouden door school. Ze willen echt wel betrokken zijn.

Hieronder vind je 8 tips om samen met de ouders de verwondering te stimuleren:

 

1. Informatieavond

Aan het begin van het schooljaar is er vaak een informatieavond waarbij je de rol van verwondering kunt uitleggen.
Presenteer wat het belang hiervan is en vraag de ouders hier thuis ook aandacht aan te geven.

Je kunt ouders vragen of ze voorbeelden kunnen geven van verwondering bij hun eigen kind en hoe ze hiermee omgaan.

Veel manieren om met verwondering om te gaan werken zowel op school als thuis. (Wijs ze maar eens op dit blog ter inspiratie of draai er wat van uit voor een ouderbrief!).

 

2. Zorg dat ouders regelmatig in de klas komen

Bespreek op de informatieavond de rol van het verwonderkabinet en in het bijzonder de parkeerplaats voor vragen.

Nodig ouders uit hier zo nu en dan bij stil te staan als ze hun kind komen brengen.

Ze kunnen hierdoor mooie gesprekken met hun kinderen voeren en zijn gelijk meer op de hoogte. Als leerkracht kun je gelijk zien hoe ouders met hun kinderen praten en kun je hier je voordeel mee doen. Je kunt ook af en toe deelnemen aan het gesprek zodat ze jou ook leren kennen.

Als je elkaar op zo’n informele manier leert kennen, heeft dit over het algemeen een positief effect op jullie volgende gesprekken. En hopelijk ook op de medewerking van ouders voor al je projecten.

 

3. Antwoorden is niet belangrijk

Leg goed uit dat het niet noodzakelijk is om antwoorden te vinden.

Op school zijn we veel bezig met ‘het juiste antwoord’.
Zo hebben ook ouders vaak als kind al geleerd op zoek te gaan naar de antwoorden.

Zorg er nu voor dat je met de ouders samen het verwonderen centraal stelt.

Het is natuurlijk wel mogelijk om de manieren waarop je het antwoord kunt vinden te bespreken, hoe zou je dat aanpakken? Zijn het überhaupt te beantwoorden vragen?

Stimuleer ouders om vooral positief te reageren op vragen.

 

4. Materiaal vragen

Je kunt een hoop materialen verzamelen als je dat gezamenlijk met de ouders doet.
Je kunt ouders aan het begin al inlichten over materialen die je regelmatig nodig hebt en tegelijk kun je ze voorbereiden op de regelmatig terugkerende vraag om specifiek materiaal.

Bespreek gelijk hoe je ze deze vraag gaat stellen. Op een papieren brief of in een mail (beide leuk om met kinderen te schrijven).

Zo staan ze niet raar te kijken van je (vele) verzoeken.

Geef wel gelijk aan dat het niet gaat om een verplichting. Het is een fijne ondersteuning die de lessen een stuk makkelijker maken. Zoals bijvoorbeeld in de computerles.

 

5. Ouderenquête

Het gebeurt regelmatig dat leerkrachten ouders in de klas kunnen gebruiken.
Ik denk aan ouders als gastsprekers, begeleiders, organisatoren, voorlezers.

Het kan handig zijn om aan het begin van het jaar te inventariseren welke ouders het leuk vinden om te helpen en op welke manier.

Je kunt zelfs al vragen naar de dagen waarop ouders kunnen en waar ze veel van weten (vakgebied of hobby). Uiteraard kun je vragen of je klassenouders deze taak op zich kunnen nemen.

Noem het eventueel wel al tijdens je eerste informatieavond.

 

 6. Ouderhulp tijdens je lessen

27 zoek de verschillen ouderhulp wetenschap en technologie onderwijs

Dit is één van de foto’s die een ouder met een groepje kinderen heeft gemaakt n.a.v. “Kunnen we zelf een zoek-de-verschillen plaatje maken?”

Je kunt zelfs de rol van wetenschap & techniek assistent in het leven roepen.Het kan handig zijn om een groepje ouders te hebben om mee samen te werken.

Ga er niet van uit dat de ouders weten hoe ze pedagogisch moeten handelen met een groepje kinderen. Zelf vind ik het altijd fijn om duidelijk mijn verwachtingen uit te spreken richting de ouders.
Ik benoem bijvoorbeeld altijd dat ze mij mogen storen.

Vergeet ook niet te vragen naar de verwachtingen van de ouder.

Misschien kun je de rolverdeling zelfs benoemen. In mijn ogen is dit niet betuttelend, maar duidelijk. Daarnaast vind ik het ook professioneel overkomen. Je laat namelijk zien dat je nadenkt over je onderwijs en toont je bedoelingen.

 

7. Hou ouders op de hoogte

Verandert je thema? Ben je leuke lessen van plan? Hebben jullie een bijzonder kringgesprek gehad of zijn er interessante ontdekkingen gedaan? Communiceer dit met ouders!

Natuurlijk kan je dit samen met de kinderen doen.

Voordeel is dat ouders makkelijker met hun kinderen kunnen praten doordat ze gerichtere vragen kunnen stellen.
Gevolg is dat een thema meer gaat leven en lesstof extra kans krijgt om te blijven hangen.

Maak foto’s voor je blog, geef brieven van de kinderen mee, laat een verslag maken en hang het zichtbaar op, schrijf een stukje voor de nieuwsbrief of de schoolkrant.

 

8. Parkeerplaats vragen

Spreek aan het begin van het schooljaar met de ouders over de parkeerplaats voor vragen.

Geef aan dat je van plan bent om zo nu en dan ook vragen mee naar huis te geven.

Benoem voor ouders wat ze ermee kunnen doen. Ik raad je aan om in ieder geval te benoemen dat het fijn is als er even over gepraat kan worden. Dit is het makkelijkst uit te voeren.

Het zoeken van antwoorden is helemaal niet nodig. Ze kunnen er over fantaseren en het daar verder bij laten. Dit is prima en kinderen kunnen hier goed mee overweg.

Uiteraard is het leuk als ze wel verder willen gaan dan alleen een gesprekje.

Ze kunnen eens rondkijken op internet, naar de bibliotheek gaan, een proefje uitvoeren, een bezoekje brengen aan een museum, enz. Laat het bij de ouders wat ze ermee doen.

Mooi is wel om aan te bieden dat de resultaten weer mee mogen naar school. Antwoorden kunnen gedeeld worden in de kring of gepresenteerd worden voor de klas.

Hier zal je niet altijd tijd voor hebben, maar je kunt het ook weer zien van een mogelijk invulling van je verwonderingsuurtje

 

Dit was deel 5 uit een serie van 5:

Verwonderen inplannen, 8 mogelijkheden
8 tips voor je Parkeerplaats voor Vragen
Het Verwonderkabinet in 8 Tips
8 tips om Vragen stellen te Stimuleren
8 tips om met ouders verwondering te stimuleren

Nog verder lezen?
Vragen van Kinderen: 7 redenen om er Blij mee te zijn

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief