Selecteer een pagina

Ik weet dat het werkt, maar toch blijf ik mij erover verbazen.

Beeldvorming.

We hebben het zelf niet in de hand, onbewust worden we simpelweg geprogrammeerd.

 

Ik was laatst in gesprek met een groep kinderen over onderzoek doen.

We gingen zelf geen onderzoek doen, we waren alleen maar aan het praten.

Saai?

Zeker niet. Beeldvorming begint al op jonge leeftijd en ik was zeer nieuwsgierig naar het beeld van deze kinderen over onderzoek doen. Ik heb het over zeven- en achtjarigen.

“Wat is onderzoek doen?”

Simpele vraag zou je denken, maar dat viel vies tegen.

Het eerste antwoord had ik voor jullie moeten filmen, met zoveel handgebaren werd er gesproken. Ik zal een poging wagen het op te schrijven:

 

“Ja, dan doe je iets hier.” (met de rechterhand werd iets uit de lucht gepakt en op tafel gesmeten)

“En dan doe je er wat bij.” (met de linkerhand werd nu iets uit de lucht gepakt en op tafel gesmeten, ongeveer op dezelfde plek als bij het eerste smijtwerk)

“En dan doet het boem.” (vanaf de plek op tafel waar de twee dingen neergesmeten waren werd nu met de handen een soort explosie na gedaan.)

Beetje een beeld?

 Samengevat:

Onderzoek doen is explosies veroorzaken

De andere kinderen waren het eigenlijk wel eens met deze show. Je doet dingen bij elkaar en dan gebeurt er iets, dat is onderzoek doen.

Eigenlijk hadden ze het over proefjes doen. Ik ben toen eens gaan poeren in hun beeldvorming, kijken of er wat te veranderen viel.

“Maar weet je dan van te voren al dat er iets gaat gebeuren?”

“Ja, anders hoef je die twee dingen niet bij elkaar te doen.”

“Oke, maar hoe weet je dan welke twee dingen je bij elkaar moet doen?”

“Dat hebben ze je verteld.”

“Ze? Wie zijn ze?”

“Degene van wie je de proef moet doen.”

“Dat vind ik toch raar. Hoe weet diegene dan wat er gaat gebeuren?”

“Ja, dat kan je gewoon lezen op internet!”

54 beeldvorming onderzoek doen wetenschap en technologie onderwijs

“Oke, op internet staan proefjes. Maar wie heeft die er dan op gezet?”

“Mensen die proefjes maken.”

“Ahh, en hoe weten die dan wat er gaat gebeuren.”

“Door het te doen natuurlijk.”

“Wat doen ze dan precies?”

“Ze doen verschillende stoffen bij elkaar en ontdekken dan of er iets gebeurt.”

“Hoe heet dat werk dan wat ze doen?”

“Euh, dan zijn ze proefjesontdekkers. Het werk is proefjes ontdekken.”

“Ze zoeken waarbij er iets gebeurt en waarbij niet?”

“Ja, precies.”

“Dan doen jullie eigenlijk na, wat al is ontdekt.”

“Ja, eigenlijk wel.”

“Je weet van te voren al wat er gaat gebeuren.”

“Niet als ze het niet vertellen!”

“Nee, dan niet. Ik vind het wel een beetje op een recept lijken. Je doet iets wat al opgeschreven is. Het is net koken.”

“…”

“Weten jullie eigenlijk wat er gebeurt als die explosie dan plaatsvindt?”

“Nee, niet echt. We snappen er eigenlijk niks van.”

54 extra beeldvorming onderzoek doen wetenschap en technologie onderwijs

Als dit je beeld is van onderzoek doen, dan leer je er inderdaad niks van. Je volgt een voorgeschreven recept en bekijkt het eindresultaat.

Hoe kan je nu van onderzoek doen niks leren?!

Tja, als onderzoek doen op deze manier proefjes doen is, dan kan dat dus!

Misschien moeten we deze twee begrippen iets beter uit elkaar houden voor de kinderen en onze lessen duidelijk indelen. Wat de kinderen missen nog wat in hun beeldvorming.

 Lees verder:

Onderzoekers weten alles

– Onderzoekend leren: Een onderzoeksplan, omdat je onderzoek moet slagen

Wat is wetenschap?

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief