Vervolg op Problemen in Li La Land

Jeetje, ik kan bijna geen plek meer vinden voor mijn eigen materialen. Er kunnen hier wel honderd nestjes gemaakt worden schat ik zo in.

Thuis heb ik de kasten eens nagelopen op zoek naar geschikt nestmateriaal en ook in de tuin heb ik bruikbare spullen gevonden.

Mijn verzameling bevat onder andere: touw, een lege kerstkrans, takjes, watten, een paar doosjes, een oude handdoek, wol en ik heb nog wat stukken van de klimop afgeknipt.

Op de verzameltafel zie ik zo snel: stro, lint, een mandje, lekkere zachte stof en…
een Pantoffel?

Die had ik niet verwacht. maar inderdaad wel lekker zacht en warm. Hij ziet er groot uit, van een van de ouders denk ik.

Wat ik ook zie, er zijn nog meer eitjes!

Niet alleen Uil heeft een ei, en dus een nest nodig. Er zijn nog meer eitjes met mooie stippen in de klas gevonden (Het lijkt wel Pasen!)

Doordat er nog 12 eitjes bij zijn gevonden is het ook noodzakelijk geworden om meerdere nesten te maken. Wel zo handig in een klas van 27 kinderen (ja, inderdaad één meer dan vorige week). Ze kunnen straks in twee- en drietallen aan de slag.

nestje wetenschap en technologie onderwijs

4 Tips voor de organisatie in de klas

1 De Basis voor een nestje

Elk groepje krijgt een basis om een nest in te bouwen. Veel kinderen hebben zelf al een mandje of doosje meegenomen (of een pantoffel). Hier wordt het nestje in gebouwd. Mijn oude kerstkrans heeft geen bodem, denk daarom goed na over wie hiermee aan de slag gaat of welke instructie je vooraf geeft.

2 De Werkplaats

Er is een speciale nesten-werkplaats ingericht in de klas. In deze hoek kunnen steeds vier kinderen tegelijk aan het werk. Het bouwen van een nestje kan zo gemakkelijk een werkje op de weektaak zijn en daarnaast is de activiteit goed te begeleiden.

3 Doseer het materiaal

Niet al het materiaal dat de kinderen mogen gebruiken ligt direct klaar. Leg steeds een deel neer zodat niet al het materiaal op is terwijl er nog nestje gemaakt moeten worden. Eventueel kun je tussendoor nog aanvullen als het toch te weinig blijkt.

4 Naamkaartjes

Bedenk van te voren hoe je de nestjes uit elkaar wilt houden. Wellicht heb je al naamkaartjes in de klas die je gebruikt om bij werk van de kinderen te leggen. Die kun je nu prima gebruiken. Ook kun je een stokje (satéprikker) met een naamkaartje eraan in het nest steken. Zo raken bij het verplaatsen van de nestje de namen niet door de war.

Kuikentje en ….

nestje wetenschap en technologie onderwijs

Aan het einde van de week liggen alle eitjes in een eigen nestje. En kunnen wij stiekem op vrijdagmiddag de grote wisseltruc uithalen.

Uit de 12 eitjes die in de klas gevonden waren, komen kleine gele kuikentje (liggen nu als Paasversiering in de winkels!)

En Uil?

Die heeft er een vriendje bij: Vogel is uit het ei gekropen! Samen wonen ze nog een weekje in de klas.

Lees meer:

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief