“Hoeveel komt er na 9000?”

“9001”

“Nee ik bedoel hoeveel komt er na als ik een slok van 1000 neem?”

“Sorry? Bedoel je 9000 + 1000? Dat is 10.000. Maar leg eens uit, kun jij een slok van 1000 nemen?”

“Ja, ik ben de tovenaar en al mijn eten en drinken zijn krachtpunten waard. Zo wordt ik steeds sterker.”

“Aha”

Ik heb het spel Heroica van Lego geïntroduceerd.

kracht wetenschap en technologie onderwijs

Het is een spel waarbij je vrij gemakkelijk zelf het bord kunt verbouwen (want alles is van Lego, zelfs de dobbelsteen) en nieuwe regels kunt verzinnen. Eindeloos speelplezier voorspel ik al na week één.

Zo is er al een pizza toegevoegd en een teleporteerdeur.

Het doel van het spel verandert ook nog al eens. Vaak is het de bedoeling dat de gouden trol verslagen wordt, soms is de helm met extra levenskracht het doel en gister moest er in eens een boek teruggebracht worden naar de leestafel.  Over creativiteit gesproken.

Elk speelpoppetjes heeft een eigen unieke kracht

De pionnetjes zijn kleine Legopoppetjes. Een ervan is een tovenaar. Hij kan de vijand tot wel vier vakjes ver weg doden. Dat is zijn kracht. Verder is er nog een barbaar, een ridder en een druïde.

kracht wetenschap en technologie onderwijs

“Zo, dus je etensbakje zit vol kracht?”

“Ja kijk, mijn stukjes komkommer zijn allemaal één punt, de paprikareepjes zijn een halve punt, maar mijn tomaatjes zijn allemaal wel 8 punten waard!”

“Jeetje, krachtig voedsel heb je bij je! Hoeveel tomaatjes heb je al op?”

“twee”

“Hoeveel kracht is dat?” Tja, een beetje rekenen in de pauze kan geen kwaad toch?

“Zestien!”

“En hoeveel kracht zijn je tomaatjes dan in totaal waard?”

Hier moet flink over nagedacht worden. Al kauwend hoor ik zijn krachtenaantal groeien.

“24… 32, 40, 48………46, eh nee, 56…… 64.  Juf, ik heb nu al 64 krachten erbij!”

“Jeetje dan heb je vast acht tomaatjes gegeten.”

“Hoe weet je dat?”

“Omdat je de tafel van acht hebt opgegeten!”

“ECHT!”

“Ja”

“Wauw! Dan weet ik nu van 8×8 is, dat is 64!”

“Precies”    Keersommen in groep drie, het kan best.

“Nu ga ik mijn komkommerstukjes tellen.”

“Oké”

“Dat zijn er negen, dat is er één teveel.”

“Hoezo?”

“Dan kan ik niet 9×8 eten.”

“Weet je wat dan eet je er vast één op en die tel je gewoon niet mee. Dat is er één zonder kracht, goed?”

“Oké. Dan heb ik nu 8×8, dat is 64 met 8 erbij……  dat is 72!”

“Heel goed!”

“Nu heb ik alleen nog vier punten van mijn paprika. Dan heb ik 76 extra kracht gegeten.”

“Mooi, kun je zo lekker buitenspelen.”

“Ja! Want ik had ook al 10.000 gedronken.”

Dat zal een avontuur worden op het plein. Deze manier van keersommen behandelen had ik zelf nooit kunnen bedenken.

Meer lezen:

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief