Selecteer een pagina

Begrijp mij niet verkeerd, het thema Raar Maar Waar van de kinderboekenweek 2015 vind ik ontzettend leuk.

Hoe een vliegtuig vliegen kan
En water bevriezen kan
Raar maar waar, daar word ik ook nieuwsgierig van

Toch wil ik het volgende kwijt over de kinderboekenweek:

Ga niet alleen maar proefjes doen!

Waarom niet? Daar heb ik 3 redenen voor.

1 Het is passief

Niet helemaal. Je moet wel wat actie ondernemen natuurlijk. Een proefjes voeren zichzelf niet uit natuurlijk. Ook niet in de kinderboekenweek.

Maar meer dan een recept uitvoeren is een proefje doen niet.

Er staat al vast wat je moet gaan doen.
Er staat al vast wat er gaat gebeuren.
En doe je het niet goed, dan krijg je niet het gewenste resultaat.

Je doet het goed of fout.

Lekker aanrommelen met de materialen is er meestal niet bij.

Als je proefjes ziet als de aanleiding om onderzoekend leren te gaan doen. Dan zijn ze een mooie invulling voor de introductie- en verkenningsfase.

Laat de kinderen maar eens een eigen onderzoekje organiseren, dat is pas actief!

2 Je leert er weinig van

Omdat proefjes niet meer zijn dan recepten uitvoeren, leer je meestal wel wat er gebeurt, maar niet waarom het gebeurt.

Dan kun je nog zo nieuwsgierig zijn.
Het proefje zal je geen uitleg geven.

Doe je een proefje waarbij een verklaring zit. Dan kun je in ieder geval nog lezen waarom iets gebeurt (lezen, het is tenslotte kinderboekenweek)

Maar of dit echt begrepen en geleerd wordt?
Ik vraag het mij af.

Als leerkracht moet je ook aan de bak.
Snap jij de proefjes?
Kun je ze uitleggen en verklaren?

Haal de kennis erbij, leg uit en zorg voor een verwerking.
Kunnen de kinderen nu zelf een vervolgonderzoek bedenken?
Zet het vragenmachientje in om tot een goede onderzoeksvraag te komen met de kinderen als je dit lastig vindt.

Zorg dat ze begrijpen wat ze moeten leren!

kinderboekenweek wetenschap en techniek onderwijs

3 Beeldvorming

Hier schreef ik al een keer een artikel over, nadat ik best geschrokken was van de beeldvorming bij kinderen. Van hun beeld over onderzoek doen.

Als onderzoek doen niet meer dan een voorgeschreven recept uitvoeren is, dan is dat behoorlijk saai.

Toch denken veel kinderen zo over onderzoek. Het is niet meer dan proefjes uitvoeren.
Er komt weinig nadenken aan te pas en mislukken kan ook bijna niet.

In veel films en in boeken wordt dit beeld ook ondersteund. Met witte jassen aan ontploffingen veroorzaken (kijk maar eens kritisch naar de informatieve boeken rond de kinderboekenweek!)

Probeer proefjes uitvoeren en onderzoek doen met een kritische blik uit elkaar te houden.

Laat ze in elkaar over gaan.

Via proefjes doen (met uitleg!) kom je vanzelf op je eigen onderzoek.
Meer zoals de werkelijkheid toch?

Proefjes doen als startpunt voor verder onderzoek.

Uitgaan van wat bekend is
Op zoek naar het onbekende

Ja, ook als het onbekende voor ons al bekend is, kunnen de kinderen best hun eigen kennis construeren.

Nog tip voor de kinderboekenweek

Oefenen met technisch of begrijpend lezen?
Lees eens een proefje met de kinderen.

Gewoon op het digibord openen en lezen maar.

Echt leuk leesonderwijs

Raar maar waar!

Lees verder:

Proefjes met Water, 6 Tips

Water zuiveren

Vragen van kinderen: 7 redenen om er blij mee te zijn

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief