Beetje uitgerust na de Sintdrukte? Mooi, dan gaan we vrolijk verder met Kerst!
Tijdens kerst draait het in de meeste klassen om de kerstgedachte: lief zijn voor elkaar, of wat groter: vrede op aarde. We maken het gezellig in de klas, zitten knus bij elkaar als het buiten nog donker is, sluiten af met een diner waarbij op veel scholen iedereen wat te eten meebrengt en vaak wordt het kerstverhaal verteld (of zelfs opgevoerd).
Allemaal leuk en aardig, maar ook in deze tijd is het leuk om aan de slag te gaan met onderzoekend en ontwerpend leren.
Daarom hier wat kerst inspiratie op een rij.
Kerst & Jezus
Een kindje dat in een stal geboren wordt heeft natuurlijk ook een bedje nodig. Gelukkig waren Maria en Jozef zo creatief dat ze een kribbe gebruikte. (kribbe?! Een voederbak dus…)
Stel nu dat er een baby in de klas moet slapen.
1 Op welke manieren kan er een babybedje gemaakt worden?
Het poppenbedje is natuurlijk al een goede nummer één. Maar misschien is er wel veel meer mogelijk! Wat is een goed bed? Hoe kun je dat regelen/namaken?
Hé, en moet er niet een lichtgevende ster boven?
Kerst & muziek
Er wordt vaak veel gezongen rond het Kerstfeest.
Helemaal mooi wordt het als het gezang ondersteund wordt door muziekinstrumenten.
En dat in alle klassen! Zijn er dan wel genoeg instrumenten voor de hele school?
2 Van welke andere spullen kan je blaas-, slag- en strijkinstrumenten maken?
En hoe werken die instrumenten eigenlijk? Ga eens op onderzoek uit en ontwerp een muziekinstrument.
Tip: bespreek van te voren waar een goed instrument aan moet voldoen, zodat de kinderen aan het einde zelf kunnen oordelen. Bijvoorbeeld: het instrument mag niet uit elkaar vallen tijdens het gebruik (of er moet een komisch toneelstuk omheen opgevoerd worden natuurlijk)
Kerst & eten
Smaken verschillen, dat is zeker waar. Hoe zit dat in de klas?
3 Welk soort eten/welke smaak is het meest populair in de klas?
Of zelfs in de hele school?
Onderzoek en ontdek wat het meest gewaardeerd wordt op het kerstdiner. Mooie vraag om het maken van grafieken mee te oefenen.
Evt. vervolg: hoe zit het met de gezondheid. Klopt het dat ongezond eten vaak lekker wordt gevonden, hoe zit dat dan? En trouwens, hoe proef je eigenlijk? Weet iemand daar zo even het antwoord op?
Kerst & bomen
Er zijn mensen die gaan voor nep en mensen die zweren bij een echte naaldboom.
4 Inventariseer in de klas, wat staat er in huis: een echte, een namaak of geen kerstboom? En waarom is dat zo?
Deze vraag kan een aanleiding zijn om te oefenen met het afnemen van een enquête en het verwerken van de resultaten.
Daarnaast is het mogelijk om met de volgende vraag aan de slag te gaan:
5 Hoe kun je zelf een alternatieve kerstboom maken?
(Inspiratie genoeg op Pinterest!)
Wellichte hebben de kinderen aan het einde van het onderzoek zelf een voorkeur. Kunnen ze nu kerstboomadvies uitbrengen? (Zeg, en waarom zetten we eigenlijk een boom in huis?!)
Kerst & sneeuw
6 Waarom sneeuwt het nu niet?
In die stapel kerstfilms en –boeken gaat het vaak over een witte kerst.
Waarom is dat? En waarom is dit in het echt bijna nooit het geval?
Wat is er eigenlijk nodig voor sneeuw en kunnen we niet zelf voor een witte kerst zorgen?
Deze vraag past er ook wel bij (ik kan niet stoppen met verzinnen 😉):
Waarom zouden we eigenlijk sneeuw willen? Wat is er zo leuk aan en wat is er best lastig als het sneeuwt?
Kerst & Sinterklaas
Deze is wel echt voor de bovenbouw.
In het Engels lijkt de naam van de kerstman (Santa Claus) wel verdacht veel op die van Sinterklaas. Hoe komt dat?
7 Wat zijn de overeenkomsten tussen ons Sinterklaasfeest en het (Amerikaanse) Kerstfeest?
Vieren alle kinderen eigenlijk wel kerst thuis? Waarom wel of niet?
Welke andere feesten worden er dan gevierd en hoe zitten die in elkaar?
Ik zag dat er ook een aantal ideeën in mijn Sinterklaas-Blog staan, waar je ook met kerst wat aan kunt hebben. Sinterklaaskoekjes worden gewoon kerstkoekjes bijvoorbeeld.
Ik hoop dat jullie weer geïnspireerd zijn om nèt wat creatiever aan de slag te gaan. En dan voor nu:
Alvast een fijne kerst!