Selecteer een pagina

Kennis overdragen is een taak van het onderwijs. En laat ik, als leerkracht, nu voor die kennisoverdracht zijn opgeleid. Het is trouwens wel een duobaan: ik en het schoolbord. We sluiten zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld van het kind: rekenen met zakgeld en lezen over sneeuw. Want droge sommen en losse woorden vindt echt niemand interessant.

Maar voor mij is wel steeds meer de vraag: wat is relevante kennis?

Ik ervaar een duidelijke hiërarchie in de schoolvakken. Taal en rekenen staan met stip bovenaan. Natuuronderwijs en aardrijkskunde bungelen ergens onderaan. Muziek, dans, drama? Ze liggen constant op de intensive care of zijn zelfs al overleden. Is deze hiërarchie nog van deze tijd? Zijn deze vakken überhaupt nog wel van nu, laat staan van de toekomst.

10 Vertel mij 21st century skills toekomst

Wat dit is wat de kinderen gaan doen:

“Ik wil later proefjesontdekker worden!”

“Dat is toch een uitvinder?”

“Nee, die maakt techniek.”

“Oh, wat bedoel je dan?”

“Nou, dan heb je alle stoffen van de wereld nodig en ook nieuwe maak je dan. Die moet je dan met alles uitproberen en bij elkaar doen. Ik ga ze ook in een ballon doen en onder water. En dan ontdek je proefjes.”

“Ik maak daar dan wel een machine bij!”

Hebben jullie nu een beeld van de toekomst? Nee, ik ook niet echt, maar zij wel!

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief