In dit blog vind je twee type vragen.

De eerste vragen kun je gebruiken voor het voeren van een creatief gesprek over het thema winter (groep 1 t/m 8). Het zijn verwonderings- en verdiepingsvragen over het thema groeien.

Wil je meer weten over wat een creatief gesprek inhoud?
Lees dan: Zo voer je een creatief gesprek.

De tweede soort vragen zijn 4 ontwerp- & onderzoeksvragen die voort zijn gekomen uit een creatief gesprek met leerlingen uit het basisonderwijs.

Een creatief gesprek over het thema Groeien

Gebruik de volgende vragen om een gesprek op te starten. Vraag door en probeer niet koste wat het kost al deze vragen te stellen. Laat je leiden door waar het gesprek heen gaat. Dwaal af, laat je verrassen en oordeel niet over wat de kinderen inbrengen.

  • Kunnen jullie groeien?
  • Hoe doe je dat dan?
  • Wat is groeien?
  • Waarom bestaat er zoiets als groeien?
  • Waarom groei ik niet meer?
  • Hoe komt dat?
  • Waarom stopt groei ook weer? Wat zou er gebeuren als dat niet zo zou zijn?
  • Wat moet je doen om te groeien?
  • Wat kan er allemaal groeien?
  • Kun je zelf besluiten of je sneller of langzamer gaat groeien?
  • Kun je zien dat je groeit?
  • Hoe weet je dat je groeit?
  • Kan een boek/gedicht groeien?
  • Soms noemen we ontwikkelen ook groeien, wat is dat dan?
  • Wat kun je ontwikkelen?
  • Wat zou jij wel willen ontwikkelen?

groeien merel sprong onderwijs met stijl onderzoekend leren creatief denken

De volgende 4 vragen zijn ontstaan vanuit gesprekken met kinderen. Ze hebben allemaal een link met het thema groeien. Al is de link door de afdwaling van het gesprek wat minder zichtbaar op het eerste gezicht.

Ontwerpvragen over Groeitaal & Moestuinieren

Groeitaal

Groeien kan ook gaan over je ontwikkelen, over nieuwe dingen leren. Taal helpt hierbij. Denk maar aan het toevoegen wat het woordje nog: Ik kan het nog niet.
Verder is het fijner om een compliment te krijgen op inzet dan complimenten over het resultaat. ‘Dan heb je eerder zin om de volgende keer ook hard te werken.’

Onderzoeksvraag:

  • Hoe kunnen we met elkaar groeitaal ontwikkelen? (en vaker gebruiken?)

Moestuinieren

De moestuintjes van de AH kwamen ter sprake en het feit dat je er misschien wel zelf geld mee kunt verdienen.
Als je snel wat geld wilt verdienen, kun je dan het beste alle verschillende soorten groenten planten, of zijn bepaalde soorten beter? En is het echt waar dat mensen meer geld betalen voor een plant dan voor de zaadjes?

Onderzoeksvraag:

  • Hoe kunnen we het beste onze moestuin inrichten als we snel wat geld willen bijverdienen voor een nieuwe voetbal?

groeien merel sprong onderwijs met stijl onderzoekend leren creatief denken

Onderzoeksvragen over Plantengroei & Baby’s

Plantengroei

Vanuit het gesprek over plantengroei kwam het gesprek op het verschil tussen aarde en zand. ‘Is aarde niet gewoon zwart zand?!’ En er waren ook nog kinderen die benoemden dat ze kleigrond in de tuin thuis hadden. Wat zou beter zijn?

Onderzoeksvraag:

  • Groeit een plantje beter in aarde dan in zand?

Baby’s

Mooie uitspraak:
‘Mijn moeder is best klein, misschien was ze ook een heel klein babytje!’
De kinderen vragen zich af hoe dit zit. Als je als baby lang was, ben je dat dan nu ook? En kun je ook een zware baby zijn? Kun je voorspellingen doen met deze gegevens?

Onderzoeksvraag:

  • Is de lengte die je bij je geboorte had, een goede voorspeller voor je lengte als volwassene?

Lees meer: