Selecteer een pagina

Waarom onderzoekend leren niet zonder vragen stellen kan

Soms maak je rare dingen mee:

‘Voor de laatste lesaanpassingen wil ik dat je het formuleren van de onderzoeksvraag eruit haalt. Want dat kunnen kinderen in groep 5/6 helemaal niet.’

‘Hoe weten de kinderen dan wat ze moeten gaan onderzoeken tijdens het ONDERZOEKEND LEREN?’

‘We geven ze gewoon een vraag en een onderzoeksplan waar ze mee aan de slag gaan.’

‘Zoiets als op proefjes.nl staat?’

‘Ja, maar dan iets uitgebreider.’

‘Dan is het geen onderzoekend leren meer, dat was toch wel de bedoeling.’

‘Ja, dat klopt. Maar we geven er gewoon een eigen draai aan.’

‘Een eigen draai aan de cyclus van onderzoekend leren?’

‘Ja’

NIET dus
dat is geen onderzoekend leren
Daar ging de samenwerking

onderzoeken wetenschapper in de klas Groene Alm onderzoekend leren

Ja, een goede onderzoeksvraag formuleren is lastig

(vraag het maar aan een willekeurige wetenschapper)

Maar nee, die moeilijke fase gaan we niet overslaan. Dat zou wat zijn, alles wat moeilijk is overslaan…

Het lijkt mij een beter idee om te kinderen deze vaardigheid TE LEREN. En laten we ze daarbij zo goed mogelijk helpen.

Helpen het te oefenen
Helpen door het eerst samen te doen
Helpen door het te snappen
En dit kan ook prima door het maken van fouten.

Zie je dit niet zitten? Begin dan niet aan onderzoekend leren, is mijn advies

Via het vragenmachientje kun je kinderen (en jezelf) prima leren wat een goede onderzoeksvraag is.

Weet wel dat:
Deze fase tijd kost en je moet durven doen zonder zeker te weten dat je de juiste vraag hebt gesteld.

onderzoekend leren wetenschap en techniek onderwijs

Onderzoeksvragen zijn altijd bij te stellen

Gaat het de eerste keer mis? Geef het niet op, begin opnieuw, dat is ook onderzoekend leren!

Lees meer:

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief