Selecteer een pagina

“Zo, hebben jullie al oplossingen kunnen bedenken?”

“Ja, Juf!”

Groep 1/2 zit in de kring en de denktijd is voorbij. Het is tijd voor oplossingen.

Het probleem?

Hoe zorgen we ervoor dat we hetzelfde resultaat krijgen als we bloem en water bij elkaar doen.

Goed probleem toch?

“Laat je oplossing maar horen.”

“We moeten in elk bakje evenveel bloem en water doen.”

“Hoe gaan we dat doen?”

“Mijn moeder heeft een goede manier hiervoor.”

“Jouw moeder? Wat doet zij dan?”

“Dan moet je 10 water doen, in elk bakje.”

“10 water?”

“Ja, want daarboven is de 20 en dat is te veel.”

?

“Je moet dan heel goed kijken naar de streepjes.”

Het kwartje valt

Hier wordt een maatbeker beschreven

Met zoveel enthousiasme en handgebaren dat het staand moet gebeuren.

“Oké, dus als ik het goed begrijp moet er in elk bakje water tot het streepje met de 10? Dan is het evenveel?”

“Wel als je het bij echt elk bakje tot de 10 doet ja.”

Oké

De eerste oplossing is binnen.

“En wat is jouw oplossing?”

“Je moet de kraan bij elke beker even lang aan laten.”

“Even lang aan laten?”

“Ja, met de klok. Dan komt er evenveel water in de bakjes.”

“Ah, dus door de tijd bij te houden op de klok wil je evenveel water in de bakjes doen.”

Oplossing twee kan je wat mij betreft gelijk afschieten.

Maar

Waarom eigenlijk?

Bestaat er niet een waterklok?

Als iets even lang duurt, kan het dan niet ook evenveel worden?

Het is een mooi idee

evenveel wetenschap en techniek onderwijs

“Wie heeft er verder nog een idee voor de oplossing? Misschien nog plannen voor de bloem?”

“Ja, ik denk dat we evenveel schepjes moeten doen.”

“Oké en hoe wil je dat doen?”

“Met een grote lepel.”

“Wordt het dan evenveel?”

“Wel als je de schepjes evenveel doet.”

“Ehh, ja dat zeg je goed. Heb je daar ook een plan voor?”

“Eigenlijk niet…. Oh nee, wacht, dan moet je de schepjes precies tot het randje doen.”

Je denkt waarschijnlijk, net als ik, dat is gedoemd te mislukken.

Maar dat geeft toch niet?

Gaan we gewoon doen.

Wat jij en ik weten, gaan zij nog ontdekken.

Lekker rommelen met bloem, heerlijk.

“Zullen we deze drie oplossingen dan gaan uitproberen?”

“Nee, eh ja wel, maar ik heb er ook nog één.”

“Laat maar horen.”

“Ik denk dat we moeten wegen.”

“Vertel.”

“Met een weegschaal kun je aan de cijfertjes zien of het evenveel is.”

“Prima, gaan we ook uitproberen.”

Jij en ik weten al wat handig is. Wat een kennis!

Maar, weet je nog hoe je dit hebt ontdekt?

Of

Is het je gewoon aangeleerd?

Snap je het belang van meetinstrumenten

Of is het je gewoon verteld?

Misschien ontdekken deze kinderen wel een nieuw meetinstrument.

Hoe leuk is dat?!

Lees meer:

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief