Selecteer een pagina

Dit is deel 5 uit een serie van 7 over Onderzoekend Leren (lees hier deel 1)

“Die bouwvakkers zijn gewoon lui.”

“Hoezo?”

“Of ze hebben snel last van de kou, dat kan ook.”

“?”

“Ja, precies, het zijn gewoon watjes!”

“En hoe komen jullie aan die conclusie?”

Misschien had je als lezer niet gelijk in de gaten dat we hier met de conclusie van het onderzoekend leren bezig zijn…

Logisch

Ik dacht zelfs tijdens de les dat ik in de verkeerde klas zat.

Gesprekken kunnen raar lopen.

“Als ik het goed begrijp is de conclusie van jullie onderzoek dat bouwvakkers watjes zijn?”

“Ja, eigenlijk wel.”

Er wordt gelukkig wel bij gegiecheld, ze hebben door dat dit eigenlijk niet kan.

“Wie wil hierop reageren?”

“Ja, ik!”

“Oké, vertel.”

“Eh, ik vind jullie wel aardig hoor, maar

dit is echt een slechte conclusie. Jullie hebben die mensen niet eens gesproken.”

Dit vind ik echt geweldig. Discussiëren over onderzoek kan lastig zijn als je bang bent iemand te kwetsen. Maar deze leerling koppelt de vriendschap en het onderzoek gelijk los.

We werken zo hard aan onze sociale vaardigheden!

“Praten over de conclusies heeft inderdaad niks te maken met aardig zijn of niet. Kun je ons uitleggen waarom de conclusie nu slecht is?”

“We deden toch onderzoek naar cement, wat hebben jullie daar over ontdekt? Wat is jullie echte conclusie? Ik snap niet wat de bouwvakkers ermee te maken hebben.”

“Duidelijk. Dus de vraag is nu eigenlijk: hoe zit het met jullie echte onderzoek?”

“Ja, nou, eh, dat is eigenlijk mislukt.”

“Hè?! Daar heb ik niks van gemerkt. (Als juf ontgaan mij blijkbaar hele mislukkingen…)”

“Nou, het zit zo, Het cement in de vriezer werd heel snel hard, veel sneller dan het bakje in de klas. Dus onze conclusie is dat ze eigenlijk beter kunnen door bouwen als het vriest. Maar dat doen ze niet.”

“En nu denken jullie dat de bouwvakkers watjes zijn omdat ze niet doorwerken als het vriest?”

“Ja, precies!”

Denken ze nu echt dat ze in mij een medestander gevonden hebben?

conclusie wetenschap en techniek onderwijs

“Hebben jullie eigenlijk wel alle gegevens verzameld vraag ik mij af. Want wat is er gebeurd met het bakje uit de vriezer?”

“Dat staat nu ook in de klas.”

“Pak de beide bakjes er eens bij.”

De heren van het diepvries-onderzoek zetten beide bakjes op de kringtafel.

“Ik stel voor dat we deze bakjes eens onderzoeken.”

“Oke, mogen we het cement dan even uit de bakjes halen.”

“Ja, dat lijkt mij een goed idee.”

De bakjes worden omgedraaid en het cement komt gelukkig goed los van het plastic.

“Wow, juf kijk! Deze valt helemaal uit elkaar!”

“Ja ik zie het. Uit welk bakje kwam die?”

“Die kwam uit de vriezer! Het is echt vet gevaarlijk als je door bouwt als het vriest! Dan stort alles in!!!!”

Dat lijkt mij een goede conclusie.

Dit is deel 5 uit een serie van 7 over Onderzoekend Leren

Deel 1: Nieuwbouw

Deel 2: De Bouw Verkennen

Deel 3: Een Onderzoeksplan

Deel 4: Cement

Deel 5: Je conclusie is onzin, maar ik vind je wel aardig!

Deel 6: Presentatie werpt nieuw licht op eigen onderzoek

Deel 7: Verdiepen en verbreden, 4 mogelijkheden

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief