Selecteer een pagina

Leren hoe computers werken zonder computers te gebruiken?
Dat leek mij best en opgave. Maar aangezien die krengen uit elkaar geschroefd zijn, moeten we het maar Unplugged doen.

“Oké jongens, computers werken op stroom, jullie hebben de stekker wel gezien toch?”

“Ja juf, maar ze kunnen ook werken op een batterij, een accu.”

Ik moet eens wakker worden!
Wat zijn die kinderen toch ontzettend alert, hoezo stekker?
Oké, nu net doen alsof je daar ook al aan had gedacht, al zit ik met je hoofd blijkbaar nog in de jaren 80…

“Ja, heel goed! Veel computers hebben een accu.”

“Maar die moet je wel opladen met een stekker.”

Jeetje, wat willen ze nu
Stekker of geen stekker?

“Oke, laten we het zo zeggen: computers hebben stroom nodig, elektriciteit dus. Allemaal mee eens?”

“Ja, natuurlijk!”

“Nu kan je stroom aan of uit zetten toch?”
“Ja, natuurlijk.”

“Dat kunnen jullie heel makkelijk met deze zaklamp doen, toch?”
“Ja, natuurlijk.”

“Dan kun je met aan en uit een code maken.”
“…”

Ga ik nu te snel? Dit is logisch toch?

Nee, wacht, waarom zou je met stroom een code maken? Met aan en uit?
Een voorbeeld.

“Stel mijn vriendje woont precies aan de overkant van de straat en zijn kamer ligt recht tegenover die van mij. Als het nacht is zou ik zonder geluid een code kunnen doorgeven via het licht van de zaklamp. Kunnen jullie er een verzinnen voor Kom je stiekem naar de geheime hut?”

“Ja, leuk”

Geheimtaal, altijd goed.

“Zullen we met onze code: aan uit uit aan uit doen?”

“Ja, doe maar.”

“Oke, maar hoe doe je twee keer uit achter elkaar dan? Ik kan hem tussendoor niet weer aan doen.”

“Nee, ik denk dat we moeten tellen.”

“Hoe dan?”

“Ja, met een ritme net als met muziekles. Bij tel één is de lamp dan aan. Bij tel twee is hij uit en bij tel drie dan ook.”

“Oh zo, ik ga het nu doen, kijk.”

En zo zijn de kinderen even bezig met het uitproberen van hun codes. Nu weer terug naar de computers.

“Stel je moet een code maken voor alle cijfers?”

“En we hebben alleen maar aan en uit?

“Ja”

“Dat is echt heel veel werk zeg.”

“Hoezo dan?”

“Dan wordt de code super lang hoor!”

Ik ga er niet vanuit dat de kinderen het binaire systeem even zelf uitdenken en testen. Ik leg het uit met behulp van de kaarten van Codekinderen . Ik geef gewoon een klassikale instructie voor de groep, niks mis mee.

code kinderen wetenschap en technologie onderwijs

Cijfer 22

Ik heb de kaarten aan één kant helemaal zwart gemaakt. Dit staat voor uit.
Aan de andere kant staan steeds een aantal stippen, oplopend van 1 – 2 – 4 – 8 – 16. Als deze zijde voor is, is de kaart aan.

Vijf leerlingen staan met deze kaartjes voor de groep.

“Hé juf, het zijn steeds dubbelen die op de kaartjes staan!”

“Goed gezien! En nu gaan we met deze vijf kaartjes het getal twaalf maken.”

“…”

“Oké, we beginnen met de code voor het getal drie. Welke kaartjes moeten dan op aan en welke op uit?”

“Die met één en twee stippen moeten op aan.”

“Prima, zullen we de twaalf dan nu eens proberen.”

We bespreken dat dan de vier en de acht aan moeten, de rest hebben we niet nodig. En zo maken we uiteindelijk bijna alle getallen tot 31.

“Maar juf, 32 kan niet! Zo kunnen we echt nooit alle getallen maken!”

“Hoeveel stippen zouden er dan op het volgende kaartje moeten staan?”

“Ik weet het! 32 stippen!”

“Precies!”

“Juf, zijn computers echt zo makkelijk?”

“…”

Lees verder:

LittleBits, leuk om weg te geven

Wat de mens kan maken

Woordenschat over Bedrijven

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief