Selecteer een pagina

Chemie deel 2

(lees hier deel 1)

Als leerkracht ben je vaak aan het woord. Je stem kwijt zijn, is echt geen pretje kan ik je vertellen. Ik vind mijn verhalen, instructies en aanmoedigingen ook nog eens bijzonder belangrijk. Ware levenslessen zijn het. Dit maakt het niet kunnen praten voor alle betrokkenen vervelend.

Misschien leuk om te weten:

Als student moest ik al naar de logopediste. Deze mevrouw verdiende bij door op de Pabo aankomende leerkrachten te keuren. Ik kwam zonder op- of aanmerkingen door de eerste ronde heen en hoefde gelukkig niet door met de privé sessies. Ik mocht nog een paar keer in een groepje langskomen om te leren spreken, zingen en om voor te lezen.

Toch heb ik het idee dat mijn levenslessen niet door iedereen gewaardeerd worden.

Ik: “Kijk eens even wat dit groepje heeft ontdekt! Kom allemaal maar even naar de instructietafel.”

Groepje drie, bestaande uit vier kinderen, blijft achter bij hun werkplek.

Ik: “Kom maar dicht om de tafel staan zodat je in het bakje kunt kijken. Ik zal zo even vertellen wat hier is gebeurd.”

Eén lid van groepje drie loopt weg van zijn werkplek. Ik ga er gelijk vanuit dat hij naar mij toe komt. Maar nee, hij loopt naar de kraan om zijn bekertje met water te vullen.

Ik: “Jongens komen jullie ook eens kijken, het is echt heel mooi om te zien.”

chemie flow wetenschap en technologie Csikszentmihalyi

De leden van groepje drie zijn heel enthousiast, maar niet over mij! Ze zijn ontzettend blij met het water… Ik zie ze wat vloeistoffen bij elkaar gieten en hoor nog meer enthousiaste geluiden. En dan draaien ze zich om naar de rest van de klas:

Jongen: “He, wat doen jullie allemaal daar? Kijk wij hebben water door de olie laten zakken!”

Ja hoor, pakt daar even de volledige aandacht van de klas en houdt zijn bakje omhoog.

Hierover heb ik ook op de Pabo geleerd, over betrokkenheid. Ik heb kinderen vaak geobserveerd. Ik heb gekeken naar de intensiviteit van hun activiteit. Meneer Csikszentmihalyi noemt dit: in staat van flow zijn. Deze kinderen waren in een chemie flow, ze waren zo gefascineerd dat ze de juf niet meer hoorden.

Is dat erg?

 

Lees verder:

– Deel 3: Bedrijven

Sinterklaas nu in huis

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief