Selecteer een pagina

chemie deel 4

“Wow, kijk juf, moet je zien zo mooi!”

Ik kijk in het bakje en zie een paarse vloeistof met gele belletjes. Er zijn nog net wat bubbels te zien En ook hoor ik nog wat sissen. Het komt er eigenlijk op neer dat alleen de ontploffing ontbreekt. Want daar denken de meeste kinderen toch aan als het over scheikunde gaat.

“Dat ziet er inderdaad mooi uit.”

“Ja, rode kool sap is echt wel heel bijzonder. Ik ga echt nooit rode kool eten hoor juf, dat is vast niet goed. Misschien zelfs wel gevaarlijk!”

Ik zie nu al in gedachten een boze moeder op de stoep staan. Ze begint boos tegen mij te schreeuwen dat haar zoon geen rode kool meer eet terwijl dat juist zo gezond is. Wat ik de kinderen wel niet leer!

“Wat vind je dan precies zo gevaarlijk aan rode kool sap?”

(Ik word verbaast aangekeken) “Dat zie je toch!

Het borrelt, sist en er komen rare kleuren uit. Die bellen wil ik niet in mijn buik.”

“Maar wacht even, wat heb je eigenlijk allemaal in dit bakje gedaan?”

“… heel veel”

Precies, ik vermoed op zijn minst azijn, olie, bakpoeder en rode kool sap. Maar water, poedersuiker en bloem zou er ook best bij kunnen zitten.

“Weet je wat, neem je bakje maar eens mee naar de kring. We gaan wat resultaten bespreken.”

Als we in de kring zitten bespreken we eerst wat onderzoekjes van andere kinderen. De een heeft poedersuiker laten verdwijnen, een ander is bezig geweest met het mengen van olie en water en er staat ook een bakje met een soort deeg op tafel. Eén voor één vertellen de kinderen duidelijk welke stoffen ze bij elkaar hebben gedaan en tonen trots het resultaat. Er worden hier en daar wat resultaten genoteerd om later te presenteren. Dan komt het bakje met het fantastische rode koolsap aan de beurt.

“Ik heb ontdekt dat rode koolsap echt heel gevaarlijk is.”

Opgewonden gemompel in de klas

“Ja, het is echt niet gezond om te eten hoor.”

“Waarom is het niet gezond dat? Dan ga ik dat aan mijn moeder vertellen!”

Oh nee, denk ik, nóg een boze moeder op de stoep erbij….

“Wat zit er in je bakjes dan?”

“Ik zie gele belletjes, er zit ook olie bij.”

“En als het heeft geborreld en gesist dan heb je er ook azijn en bakpoeder bij gedaan.”

“Het is nu ook roze, dan moet je wel azijn hebben gebruikt.”

wetenschap en technologie onderwijs

Wat goed! De kinderen in de kring trekken dezelfde conclusies als ik al had gedaan. Ze weten inmiddels (4de les!) al zoveel over de stoffen dat ze de eigenschappen en reacties beginnen te kennen. Helaas zit de ontdekker van het ‘vreselijk giftige koolsap’ er een beetje beteuterd bij.

“Jongen, dat heb je goed gedemonstreerd! Het was niet je bedoeling, maar je hebt nu laten zien waarom we steeds maar twee stoffen bij elkaar doen.”

“Ja, dat is waar. Ik had er eigenlijk ook nog poedersuiker in zitten.”

“Ga jij dan nu maar eens onderzoeken waarom wij daar niet achter konden komen.”

Iedereen gaat weer aan het werk en er wordt zelfs al een begin gemaakt aan de presentaties. Want de ouders krijgen zeker te horen wat wij hier ontdekken.

En gelukkig staan ze straks niet allemaal bij mij op de stoep.

 

Lees ook:

– Deel 5: Wat is scheikunde stof?

8 Tips voor het inplannen van verwondering

Onderzoekend leren over nieuwbouw

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief