Selecteer een pagina

Dit is deel 4 uit een serie van 7 over Onderzoekend Leren (lees hier deel 1)

Zucht “Onderzoek doen is echt saai!”

….

“Vind je het nu goed juf?”

Ik knik

“Ja, echt! Yes we mogen gaan onderzoeken!!”

Het onderzoeksplan is eindelijk goed gekeurd. Alle groepjes gaan nu daadwerkelijk beginnen.

Voor alle onderzoeken is cement nodig

Cement voor de (mini)fundering.
Cement voor in de diepvries.

Prima

Kwestie van het voorgeschreven recept volgen.

Maar dat geldt niet voor elke groep:

“Oh nee, de verf is veel steviger dan we dachten. Het lijkt helemaal niet op water!
Zo kan ik geen onderzoek doen!
Dit cement gaat mislukken.
Nu is ons onderzoek verpest!”

Zo snel kan het gaan mensen. Eén fout in je onderzoeksplan en je kunt naar huis.
Carrière verpest.

En dat door cement en plakkaatverf!

Bij deze dame is het glas niet eens half leeg. Maar kun je altijd de bodem zien! Ook al zit het overvol…

“Stel dat er een oplossing is voor jullie probleem.”

“Wat moeten we doen dan juf? Om het onderzoek te doen?”

“Dat weet ik niet.”

“Maar juf, je zei toch dat je de oplossing weet?”

“Nee, dat is wat jij wilt horen. Ik zei: Stel dat er een oplossing is.”

“Wat bedoel je daarmee juf?”

“Moet je daar niet naar zoeken? Naar die oplossing?”

“Hoe dan?”

“Door na te denken bijvoorbeeld!?”

In mijn gedachten:

Drama Queen
Aangeleerde hulpeloosheid
Liever lui dan moe

71 smal cement deel 4 wetenschap en technologie onderwijs

Ze gaat uiteindelijk met haar groepje in beraad over het recept voor cement met verf.

Ze gaan een fase terug binnen het onderzoekend leren. Moet kunnen. De onderzoeker die trouw keer op keer de cyclus van onderzoekend leren volgt moet nog geboren worden.

Het groepje besluit (hoe briljant!) het recept voor het cement nogmaals aan te passen. Of het de juiste aanpassing is, weet niemand. Daar kun je een heel onderzoek aan wijden.

Wat is het beste recept voor cement met plakkaatverf?

Ze zijn het in ieder geval eens binnen het onderzoeksteam.

Inmiddels zijn de meeste groepjes hun cement al aan het storten.

Het plakkaatverfgroepje moet nog drie verschillende recepten uitvoeren (met inkt, voedingskleurstof en plakkaatverf). Ze zitten nu in het zwaartepunt van hun onderzoek.

Bij andere groepjes volgt dat nog:

“Juf, mogen we even in de diepvries gaan kijken?”

“Nee, nu niet”

“Ja maar, het is zo 10 uur.”

“We zijn toch nog niet klaar hier.”

“Dan mislukt het onderzoek! We moeten echt om 10 uur kijken!”

“Oké dan”

En daar vertrekt het groepje met vervroegde pauze…

 

Dit is deel 4 uit een serie van 7 over Onderzoekend Leren

Deel 1: Nieuwbouw

Deel 2: De Bouw Verkennen

Deel 3: Een Onderzoeksplan

Deel 4: Cement

Deel 5: Je conclusie is onzin, maar ik vind je wel aardig!

Deel 6: Presentatie werpt nieuw licht op eigen onderzoek

Deel 7: Verdiepen en verbreden, 4 mogelijkheden

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief