Selecteer een pagina

Chemie deel 3

(deel 1 / deel 2)

Op het bord staan een aantal woorden ter ondersteuning voor de kinderen. Bij het werken aan wetenschap & technologie leg ik altijd de link met woordenschat. Ik maak deze combinatie graag omdat de woordenschat zo heel actief kan wordt toegepast, praktisch toch? De kinderen mogen lekker spieken op het bord, maar moeten dan wel met duidelijke zinnen praten. “Herhaal dat eens met een duidelijke zin en gebruik het bord” zeg ik vaak.

In dit geval heb ik de volgende woorden verzameld tijdens het doen van de proefjes:

Bezinken

Mengen

Oplossen

Reageren

De kinderen hebben in deze les de vloeistoffen en poeders bij elkaar gevoegd om te zien wat er gebeurt. Tijdens het onderzoek wordt er natuurlijk van alles ontdekt. We doen echt aan chemie.

“Ja hoor, het gaat gewoon lekker op de bodem liggen!”

“Kijk, poedersuiker doet net als gewone suiker thuis, in mijn thee.”

“Het komt tot leven! Het bubbelt”

Mooie ontdekkingen natuurlijk, maar de kinderen hebben nog niet de juiste woorden om de verschijnselen te benoemen. Ze zijn gelukkig heel creatief in het omschrijven. Daar kan ik ook erg vrolijk van worden.

Maar nu willen we praten als ‘echte’ wetenschappers. Ik wil het over de woorden op het bord hebben. Nu ben ik altijd erg nieuwsgierig waar de kinderen aan moeten denken bij nieuwe woorden en dat vraag ik ook regelmatig (ik let er wel op dat ik niks fout reken, want dan had ik gewoon meteen zelf de juiste betekenis moeten geven). Even vrij associëren levert altijd ontzettend leuke gesprekken op. Over bezinken:

“Ik moet aan zinken denken, dan ga je dood.”

“Maar als iets wat niet leeft zinkt, kan het ook niet dood gaan.”

“Ik denk dat ik bezinken net gezien heb, dan ligt het op de bodem en gebeurt er helemaal niks.”

“Ja, en je kan ook bedrijven!”

“…?”

20 seikunde d3 wetenschap en technologie onderwijs

“Maar, dat kan niet. Dan ben je een winkel.”

“He, wat bedoelen jullie?”

“Een bedrijf is toch niet iets met water?”

“Ja, maar als je kan bezinken, kan je ook bedrijven vind ik.”

“Juf, vertel jij het maar.”

Dit is toch een fascinerend gesprek om naar te luisteren? Wat vind ik kinderen toch leuk! Heerlijke logica, lekker creatief. Wees gerust, ik heb deze taalkundige kunsten uiteindelijk helemaal recht gezet. Maar met de complimenten van de juf. We werken natuurlijk wel serieus aan onze chemie woordenschat.

 

Lees verder:

– Deel 4: Eerlijk onderzoek

Oplossen is geen magie

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief