‘Wat zijn jullie aan het spelen?’

‘Wij spelen bakkerswinkeltje. Ik ben de bakker.’

‘Oh echt?!’

‘Ja, dit zijn de broodjes.’

Het meisje wijst naar de grote blokken waar ze met haar vriendin overheen loopt.

‘Nou, bij deze bakker zou ik NOOIT mijn brood kopen!’

Haar hoofd schiet omhoog en ze kijkt mij geschrokken aan. Het was de bedoeling dat ik met deze twee meiden zou meespelen…

‘Hoezo niet?’ vraagt ze.

Ik wijs naar de grond en zeg: ‘Het brood ligt op de grond en jullie lopen eroverheen. Nogal smerig vind je niet? Hoe zou echt brood eruit zien als je dit ermee deed?’

Ze denk even na.

‘Plat en zanderig.’

‘Ken jij veel mensen die plat en zanderig brood willen eten?’ Ik vraag het lachend.

‘Nee’ ze lacht terug en haar vriendin stapt van de blokken.

We besluiten uiteindelijk van de blokkenkast een toonbank te maken. De bakker heeft vandaag croissantjes, stokbrood en bolletjes.

‘Zal ik dan de klant zijn?’ vraag ik.

‘ja… nee! We moeten nog een kassa!’

‘hebben jullie die dan?’

‘Ja in de huishoek!’

‘En mag je die meenemen naar de bouwhoek?’

‘Dat weet ik niet.’

Zonder verder iets te zeggen loopt ze weg. Ik zie haar naar de juf gaan om het te vragen. Stiekem hoop ik dat de juf nee zegt.

Ik heb gelukt, ze kijkt eerst even naar mij zodat ik subtiel nee kan schudden. ‘Er zijn kinderen in de huishoek aan het spelen,’ hoor ik haar zeggen.

Verslagen komt mijn speelvriendin terug. ‘Het mag niet,’ zegt ze ongelukkig.

‘Mooi, dat kunnen we er zelf één maken!’

bakker onderzoekend leren ontwerpend leren spelbegeleiding

We bespreken wat de kassa van de bakker nodig heeft. Dit zijn de criteria voor ons ontwerp! Dit is weer een mooie aanzet tot ontwerpend leren.

  • Cijfers om de euro’s in te typen
  • Een scherm om te zien wat je intypt
  • Een la voor geld

We besluiten dat de la best een bakje mag zijn en dat we op een blok de cijfers en het scherm gaan maken met papier.

De meiden lopen steeds door de klas om de cijfers op te zoeken op het prikbord. Daarna knippen ze en proberen ze om de beurt een goed plakbandje van de rol te krijgen. Dat blijkt nog best lastig.

En daar blijft het niet bij:

er moet ook een weegschaal komen om het brood te wegen.

Voldoen de kassa en de weegschaal eindelijk aan onze eisen, moet ik naar de volgende groep…

Op zoek naar nieuwe problemen!

Lees meer:

 

 

 

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief