Selecteer een pagina

Lees hier 5 praktische tips om onderzoekend leren te organiseren in je klas. Uiteraard zijn de tips ook toe te passen voor ontwerpend leren.

1 Hoeveelheid verschillende onderzoeksvragen

Het is leuk en ook zeker verleidelijk om in de klas meerdere groepjes kinderen tegelijk met verschillende onderzoeksvragen aan de slag te laten gaan. Je sluit zo vaak perfect aan bij de interesse en de motivatie van de verschillende kinderen.

Maar bedenk dat werken aan hetzelfde onderzoek ook heel interessant kan zijn. Want:

  • Als je met zijn alle aan hetzelfde onderzoek wilt werken zal ook iedereen hetzelfde moeten doen. Hoe zorg je dat je dezelfde onderzoekssituatie creëert.
  • Samen kom je tot meer onderzoeksresultaten, waardoor het onderzoek betrouwbaarder wordt.
  • Als er verschillende onderzoeksresultaten gevonden worden, is het mooi om de oorzaken hiervan te bespreken.

2 Werken aan Mediawijsheid

Natuurlijk willen de leerlingen op internet zoeken naar antwoorden. Dit is een prachtige kans om aandacht te besteden aan (een stukje) mediawijsheid.

Want werkelijk alles is op internet te vinden…

Als je zoek op brood en (on)gezond dan vind je al genoeg tegenstrijdige informatie waar je het over kunt hebben.

Als je brood liever niet op deze manier bespreekt. Kun je de leerlingen ook bewijs laten zoeken voor de volgende stellingen. Nee, wacht, bewijs is een te groot woord, laat ze een pagina zoeken waarop iemand het volgende beweerd:

  • Hyacinten zijn (on)gezond
  • Rood vlees is (on)gezond
  • Koolzuur in je drankje is (on)gezond
  • enz.

De conclusie van dit internet onderzoek moet natuurlijk zijn dat iedereen iets op internet kan zetten en je je bronnen dus moet checken.

Je kunt het ook omdraaien: een deel van de klas verzint een reden waarom klimmen gezond is en het andere deel verzint een reden waarom het ongezond is.

Alles wat ze verzinnen, kun je plaatsen op internet, maar is het dan ook waar?

3 Op je tong bijten

Tijdens het onderzoekend leren gaat het niet om het geven van de antwoorden, maar om het zelf(!)zoeken van antwoorden.

Dit betekent dus dat je op je tong moet bijten als je iets dreigt te gaan uitleggen!
De kinderen willen/moeten nu even niet (van jou) horen hoe het zit!

Er zijn ook uitzonderingen natuurlijk. Deze uitzonderingen hebben vaak te maken met

  • Woordenschat: Wat betekent een hypothese of wat zijn conclusies?
  • Of met het gebruik van meetinstrumenten: Hoe werkt de stopwatch of een keukenweegschaal

Dit kun je natuurlijk wel even uitleggen (al zou je de kinderen zelfs dit kunnen laten onderzoeken)

onderzoekend wetenschap en techniek onderwijs

4 Motivatie bekijken

Tijdens het onderzoekend leren is het belangrijk om je steeds bewust te zijn van de intrinsieke motivatie van de kinderen. Bekijk continu hoe betrokken ze zijn en stuur hierin bij.

Met je eigen houding is dit heel goed te manipuleren.

Ja, manipuleren ja.

Hoe nieuwsgierig, leergierig, verbaast en geïnteresseerd je zelf bent bepaald voor een groot deel hoe dit bij de kinderen is. Even een tandje bij dus als de betrokkenheid dreigt te verdwijnen.

Verder is het belangrijk dat je aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Verlies je de betrokkenheid, dan kan een voorbeeld of verhaal die de kinderen aanspreekt de motivatie weer aanwakkeren.

5 Onderzoekend leren in een circuit

Het is natuurlijk mogelijk om met de hele klas te gelijk onderzoek te gaan doen. Vaak ontstaat er dan een prettige chaos. Eén waarin de kinderen (als het goed is) erg betrokken bezig zijn.

Maar dat neemt niet weg dat het lastig kan zijn om alle onderzoeken te overzien en in goede banen te (bege)leiden.

Zet daarom ook gerust het circuitmodel in. Waarbij dan natuurlijk niet alle groepjes tegelijk met hun onderzoek bezig zijn.

Bepaal zelf hoeveel groepjes je tegelijk wilt begeleiden en zet bijvoorbeeld opdrachten uit de methode voor de wereldoriënterende vakken in voor de overige kinderen.

Nog een laatste tip

Bekijk de videomodules van het Wetenschapsknooppunt eens. Hierin vind je meer informatie over wetenschap in de klas door Onderzoekend Leren.

Lees meer:

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief