lesinspiratie & begeleiding voor het basisondewijs

Hoe kan een mens met elektriciteit werken?14 mei 2018

elektriciteit onderwijs met stijl merel sprong

Deze week staat er op de weektaak dat alle kinderen uit groep 1/2 een keer een stoomkring moeten maken. Zelf een lampje laten branden is het doel van de eerste week waarin we gaan werken met elektriciteit.

Vanuit deze ervaring wil ik met de kinderen kijken hoe we een stroomkring in een ontwerp kunnen toepassen. Dat ontwerp mogen ze volgende week zelf bedenken vanuit een gesprek dat gepland staat en wat zal gaan over de toepassing van een stroomkring.

Nu introduceer ik in de maandagochtendkring eerst de opdracht van deze week. De spulletjes liggen klaar. Ik ga niks voordoen, maar we gaan beredeneren hoe de stroomkring zou moeten werken. Er ontstaat een leuk gesprekje, lees maar:

‘Zeg jongens, deze week gaan jullie allemaal een lampje laten branden met deze spullen,’ zeg ik. Ik hou een klein gloeilampje (zonder fitting) omhoog.

‘Wat heeft het lampje nodig om te gaan branden?’ vraag ik vervolgens.

‘Stroom uit die batterij juf,’ Zoëy zegt nog net geen duh achter haar zin.

‘Die stroom is elektriciteit,’ vervolgt ze.

‘Oké, dus de elektriciteit moet van de batterij naar het lampje?’ vraag ik nog even na. Zo verwoord ik gelijk voor de rest van de klas wat er moet gebeuren. Dan volgt er een reactie van een ander meisje waardoor het gesprek een andere richting uit gaat.

‘Nee, maar moeten wij met elektriciteit werken juf?! Dat is gevaarlijk!’ zegt Charlie.

kringgesprek tips wetenschap en technologie onderwijs

‘Hoe bedoel je Charlie,’ vraag ik rustig.

‘Elektriciteit is gevaarlijk voor mensen, dat zegt mama. Daar ga je dood van,’ is haar simpele antwoord.

‘Van de elektriciteit uit deze batterij ga jij niet dood hoor Charlie. Deze elektriciteit is niet zo sterk. Weet je jou lijf maakt ook gebruik van elektriciteit.’

‘ECHT?!’

‘Ja, om signaaltjes door te geven. Ik kan bijvoorbeeld met mijn hoofd bedenken dat ik mijn been wil optillen en dat berichtje wordt dan met elektriciteit doorgegeven van mijn hersenen naar mijn beenspieren. Kijk maar,’ ik til mijn been op.

‘Dat kunnen jullie ook toch?’ vraag ik. En ja hoor, alle benen gaan de lucht in.

‘Nu werken jullie met elektriciteit, handig toch?’ zeg ik lachend.

Na dit moment praten we kort verder over de stroomkring die ze in de ontdekhoek gaan maken. Aan het einde komt nog een mooie vraag:

‘Kan mijn been dan ook stroom aan mijn hersenen sturen?’

Ze zijn duidelijk nieuwsgierig naar het thema

Lees meer:

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief