Selecteer een pagina

Tips voor een 365dagen project thuis of in de klas (een 52 weken kan natuurlijk ook)

Aan het eind van de zomervakantie 2015 begon ik aan mijn 365dagen project.

Typisch zo’n vakantiebeslissing.
Typisch geval van zou je dat nou wel doen?

Maar goed, ik deed het (beetje eigenwijs) toch.

Ik heb inmiddels een jaar lang verwonderingsvragen van kinderen verzameld. Die heb ik dagelijks met een bijpassende foto hier op dit blog geplaatst.

Waarom? Wat heb je eraan?
En, kan je er iets mee in de klas?

Door te delen wat ik er aan heb gehad, wil ik gelijk aangeven hoe een 365 dagen (of 52weken) project interessant kan zijn in de klas.

1 Een doel bereiken is fijn

verwondering wetenschap en techniek onderwijs

Welk doel denk je (met wat moeite) te gaan halen? Je kunt je project zo inrichten als je het zelf wilt.

Hoe dan ook, ik kan je vertellen, het is ontzettend fijn dit doel ook daadwerkelijk te bereiken.

 

Met de klas zijn er verschillende opties. De kinderen kunnen individueel een project gaan doen. Dan is het realistischer dat je er een 52weken van maakt.

Waar was je trots op?
of
Wat heb je deze week geleerd?

Je kunt er ook voor kiezen om er een groepsproject van te maken. Dan kan een maand mooi zijn. Het april-project of het 30dagen project wordt het dan. Met de hele klas ben je verantwoordelijk voor het slagen.

2 Bewaren wat ik waardevol vind

verwondering wetenschap en technologie onderwijs

Kinderen verwondering zich ontzettend veel en vaak.

Ik was er al snel achter dat ik al die leuke opmerkingen en vragen helemaal niet even ging onthouden. Toch wilde ik de verwondering vasthouden, de herinnering vastleggen en eventueel (her)gebruiken.

Ik wilde dit (digitaal) bewaren.

Wat zou jij willen bewaren? En wat zouden kinderen zelf willen bewaren?

31dagen de wolken of je lunch fotograferen kan ook nog eens resulteren in een leuk kunstproject.

3 Mijn blik richten door 365 dagen training

verwondering wetenschap en technologie onderwijs

Naast dat ik verwondering van kinderen wilde bewaren, wilde ik mijzelf ook trainen om er open voor te staan. Elke dag met een vraag komen zorgt ervoor dat je veel beter gaat opletten.

Daarnaast wilde ik bij al die leuke vragen een passend beeld, een foto. En dat zorgde ervoor dat ik anders om mij heen ging kijken.

Ik trainde zo mijn creatieve blik
En ook nog eens mijn oog voor detail.

Soms liep ik al met een vraag rond en zocht naar een beeld of riep een beeld juist vragen bij de kinderen op.

Ik heb nu vrijwel altijd een fototoestel mee en gebruik die steeds vaker. Ik heb zelfs een nieuw toestel gekregen voor mijn verjaardag.

Waar wil je de blik van de kinderen op richten?

Op al dat zwerfafval, op nieuwe woorden of moeten ze op zoek naar patronen?

4  Delen als stok achter de deur en als inspiratie

verwondering wetenschap en techniek onderwijs

Het feit dat ik mijn vondsten met jullie deelde zorgde ervoor dat ik het niet opgaf. (Opgeven wordt niet gezien als een goede kwaliteit, of wel?).

Verder hoorde ik van leerkrachten dat die eens in de zoveel tijd een verwonderingsbeeld delen in de klas als start voor een gesprek (hoe gaaf is dat!?). Zo bleken de foto’s te inspireren.

In heel veel van de gepubliceerde kindervragen zie ik mogelijkheden voor wetenschap en technologie onderwijs. Anderen zagen dit ook!

Van filosofische gesprekken tot onderzoeksprojecten. Soms is de vraag in zijn huidige vorm nog niet helemaal bruikbaar. Dan is het zoeken naar de onderliggende (bruikbare) vraag al een activiteit op zich.

Zo ben ik ook op mijn nieuwe project gekomen.

Wekelijks een lesidee delen

Dit ga ik dit keer niet in blogvorm doen, maar via de mail. Mijn trouwe lezers ontvangen vanaf dit schooljaar wekelijks een inspirerend idee dit ze naar eigen invulling in de klas kunnen gebruiken. Mijn streven is om dit te doen voor groep 1 t/m 8. Ik ben heel benieuwd of ik het deze keer weer vol weet te houden.

Hier alvast nog een paar ideetjes voor een 365dagen/52weken/30dagen/november-project in de klas.

  • Waar moest je om lachen?
  • Verzin een nieuw woord
  • Verzin een nieuw woord voor een bestaand voorwerp.
  • Voor welk probleem moet eens een uitvinding komen?
  • Kan kun je allemaal met een potlood/lege wc-rol/plastic bekertje?
  • Wat zou je wel eens willen onderzoeken?
  • Fotografeer elke dag iets roods/een cirkel/een reflectie

Lees meer:

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief