“Mama, zit er in dat apparaat dan vuur?”

“In welk apparaat?”

“Nou, die.”

Zoon wijst wel naar het aanrecht, maar ik snap niet wat hij bedoelt. Waar is hier vuur dan? Ik hoop toch nergens.

“Die bedoel ik (hij wijst) waar je je brood met kaas in stopt.”

“Oh, het tostiapparaat?”

“Ja, zit daar vuur in?”

“Nee, gelukkig niet.”

“Maar als er geen vuur in zit, hoe wordt je brood dan warm?”

“….Aha was je daar over aan het nadenken, over warmte.”
Ja inderdaad, ik rek nu tijd om na te denken over mijn antwoord.

De link tussen vuur en warmte snap ik wel (iets met: kampvuur, gitaar, liedjes, leuke jongens), maar de volgende redenering is toch echt niet waar:

Vuur is warm
mama’s brood wordt warm
Dus daar is vuur

“Ja mama, vuur is toch heel heet?”

“Ja zeker, maar dat is niet de enige manier om voor warmte te zorgen.”

Ik begin ondertussen heel hard mijn handen over elkaar heen te wrijven. Zoon gaat automatisch mee wrijven. Doen en denken afwisselen, was dat ook niet ergens goed voor?

“En krijg je al warme handen?”

“Ja!”

“Heb je al vuur gemaakt?”

“Nee, natuurlijk niet!”

“Beweging kan ook voor warmte zorgen.”

“Oh, maar dat apparaat beweegt toch niet? Of beweegt er iets in?”

Ik zie nu een soort apparaat voor mij waarbij mij brood warm gewreven wordt, best een smerig idee, maar gelukkig nu een idee zonder vuur in de keuken.

“Nee, het tosti apparaat staat stil en er beweegt ook niks in.”

“Maar hoe kan je brood dan warm worden!!!”

Vertaling: Vertel het nou gewoon!

50 vuur wetenschap en techniek

“In het apparaat wordt elektriciteit omgezet in warmte.”

“…”

“Daarom heeft hij ook een stekker.”

“…”

“Jongen, het is iets met botsen, weerstand, en metaal. Kun je daar iets mee?”

“Mag ik de hagelslag?”

Lees verder:

LittleBits, leuk om weg te geven

1000 Kabels in de computer

“Papa, wat onderzoek je eigenlijk?”

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief