Selecteer een pagina

Zomaar op een middag in het weekend:

‘Waarom staat dat nu klokje op 0 als ik ga pompen? Net stond het op 2!’

‘Waar heb je het over?’

‘Dan moet je even uit de struiken komen dan kun je het zien.’

Ik luister verbaast naar de vraag van mijn zoon en heb werkelijk geen idee waar hij het over heeft. Ik sta met mijn snoeischaar tussen de struiken in de tuin.

En daar had ik mijzelf niet direct uit geworsteld.

Achterwaarts zoals je gekomen bent werkt het beste (= Dè waardevolle tuintip!). Dit heb ik recent ontdekt nu mijn nieuwbouwtuin eindelijk begint te woekeren.

Eenmaal terug op de terrastegels blijkt mijn terugtocht zinloos. Manlief staat al bij onze zoon en houdt de fietspomp met zijn vinger dicht.

‘Pomp nog eens en kijk naar het metertje.’

Mijn eerste gedachten:

Zit er een metertje op onze fietspomp?!

(Nee, we hebben geen nieuwe fietspomp. Trek zelf je conclusies maar over dit gebrek aan kennis van mijn kant.)

Ik zie vervolgens mijn zoon met al zijn kracht en gewicht op de fietspomp hangen. Hij moet en zal er beweging in krijgen.
Ondertussen blijft hij wel naar het metertje kijken.

‘Oh, nu snap ik het,’ zegt hij snel

‘Het metertje geeft aan hoeveel kracht je moet zetten om te pompen.’

Ja, dat dit antwoord klopt kan ik zo aan zijn gezicht zien.

tuintip manometer fietspomp onderzoekend leren ontwerpend leren onderwijs met stijl
Het is rood.

‘Waarom moet je dat meten dan?’

Ik luister aandachtig mee, ik leer hiervan.

‘Zodat je je banden op de juiste spanning kan brengen,’ zegt mijn man.

‘Als je banden te hard oppompt gaan ze eerder kapot.’

‘Zit er dan teveel lucht in? Moet je dan steeds harder pompen?’

‘Precies’

‘Weet je papa.’

‘nou?’

‘Ik word later uitvinder-fietsenmaker.’

‘Goed idee!’

Lees meer:

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief