Selecteer een pagina

De meeste mensen denken dat het makkelijk is.

Moeder én leerkracht zijn.

“Jij snapt tenminste wat er op school gebeurd.”
“Jij kan in de werkboekjes gewoon zien hoe je kind het doet.”
“Jij hoeft op oudergesprekken in ieder geval niet te vragen wat er nu eigenlijk in het rapport staat.”

Maar

Wat als ik ontevreden van het oudergesprek terugkom?

Ik kan moeilijk op de stoel van de leerkracht gaan zitten of even gaan uitleggen hoe het (in mijn ogen) moet. Waar ligt de grens? Wanneer verpest je de relatie? Want ja, die relatie is echt wel MEGA belangrijk voor de ontwikkeling van je kind natuurlijk.

Maar volgens mij geld voor mij als leerkracht-ouder uiteindelijk niet zoveel anders voor al die andere ouders:

In een oudergesprek wil ik merken dat ik een team vorm met de leerkracht

Als team streef je een gemeenschappelijk doel na. In dit geval een goede ontwikkeling van het kind.

Ik vind daarbij de punten hieronder erg belangrijk, wat vinden jullie?

1 Voor spek en bonen

Als volwaardig gezien worden. Ik wil geen teamlid zijn dat altijd op de reservebank zit. Als ouder moeten je ideeën, suggesties, inzichten en verhalen over thuis worden gehoord en meegenomen in de begeleiding.

Laat als leerkracht merken dat je geïnteresseerd bent in het perspectief van de ouders. En dan zonder oordeel. Hoe kijken zij tegen de situatie op school aan?

Ouders kennen hun kind het best.
Leerkrachten zijn de experts op het gebied van onderwijs.
Leg deze kennis als een puzzel in elkaar!

oudergesprek wetenschap en techniek onderwijs

2 Niet perfect

Al betekent dat laatste (expert zijn) niet dat je als leerkracht alles moet weten. Als ouders trouwens ook niet!

Er zijn zo veel verschillende kinderen en onderwijsmethodes. Als ouder vind ik het juist er prettig als een leerkracht kan aangeven wat hij nog moet uitzoeken, gaat navragen bij collega’s of wat hij eens (na een goed afstemmingsgesprek) wil uitproberen.

Hieruit maak ik op dat er door de leerkracht ook geleerd wordt.
Dat hij of zij inziet dat je samen meer weet dan alleen.

Een leerkracht die denkt alles te weten en alle kinderen in dezelfde structuur wil meenemen, vind ik doodeng!

3 Gezien worden

Naast het ingeplande oudergesprek wil ik dat mijn kind en ikzelf (ja, ik ook!) gezien worden.

Gewoon
Gedag zeggen,
Af en toe een praatje maken,
Vragen hoe het weekend was (1x in de drie maanden is prima, laten we niet overdrijven met 30 kinderen in je klas)

Doe je dit als leerkracht, dan bouw je aan de relatie met de ouders. Ook met de ouders die introvert zijn of de taal niet goed spreken!

Je zult zien dat een oudergesprek veel soepeler verloopt.

4 Oog voor talent

Als ouder wil ik merken dat de leerkracht iets positiefs over mijn kind kan zeggen. Het liefst iets dat ik herken. En dit wil ik als ouder natuurlijk het liefst horen op een oudergesprek.

Ik verwacht, zoals je merk, dat elke leerkracht iets positiefs kan zeggen over ELK kind in zijn klas. Dat de talenten van kinderen gezien worden. Van creatieve oplossingen verzinnen tot het prachtig vormgeven van de kijktafel.

Het hoort een makkie te zijn om hierover te praten met ouders!

oudergesprek wetenschap en techniek onderwijs

5 De norm

Dit is een heel persoonlijk punt en niet iedereen zal het met mij eens zijn vermoed ik.

Maar ik ben nauwelijks geïnteresseerd in hoe mijn kind het ten opzicht van de rest van het land doet. En ook niet of hij voldoet aan al die normen.

Hoe doet hij het vergeleken met een half jaar geleden?
Laat hij voldoende ontwikkeling zien?
Kan hij zijn talent verder laten groeien?
Groeit zijn zelfstandigheid en verantwoordelijkheid ten opzichte van ZICHZELF?

Want mijn creatieve kind vindt: knutselen volgens de norm niet creatief!

En

Als ik weer eens ‘lastig’ doe, bedenk dan dat ik gewoon bezorgd zijn (terecht of onterecht natuurlijk!)

Lees meer:

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief