Dit is deel 4 uit een serie van 7 over de verschillende fases binnen O&O leren. Naar deel 1: De Confrontatie De plannen voor het onderzoek of ontwerp die in de vorige fase gemaakt zijn, worden nu uitgevoerd. In deze fase draait het vooral om het zelfstandig werken...
Dit is deel 3 uit een serie van 7 over de verschillende fases binnen O&O leren. Naar deel 1: De Confrontatie De derde fase van onderzoekend leren wordt officieel opzetten onderzoek genoemd en bij ontwerpend leren gaat het om ontwerp schetsen. In beide gevallen...
In dit blog vind je twee type vragen. De eerste vragen kun je gebruiken voor het voeren van een creatief gesprek over het thema katten (groep 1 t/m 8). Het zijn verwonderings- en verdiepingsvragen. Wil je meer weten over wat een creatief gesprek inhoud? Lees dan: Zo...
Dit is deel 2 uit een serie van 7 over de verschillende fases binnen O&O leren. Naar deel 1: De Confrontatie De verkenningsfase wordt niet in alle modellen van onderzoekend en ontwerpend leren (O&O leren) los benoemd. Er zijn modellen waarbij deze stap...
Ik krijg nogal eens te horen dat onderzoekend en ontwerpend leren (O&O Leren) niet voor alle kinderen is weggelegd. De veronderstelling is dan vaak dat deze vorm van onderwijs meer voor de goed-presterende leerlingen is. Dat de leerlingen die goed kunnen nadenken...
In dit blog vind je twee type vragen die je kunt gebruiken in je lessen. De eerste vragen kun je gebruiken voor het voeren van een creatief gesprek over het thema temperatuur (groep 1 t/m 8). Het zijn verwonderings- en verdiepingsvragen. Wil je meer weten over wat een...