Selecteer een pagina
Denkers & doeners leren samenwerken

Denkers & doeners leren samenwerken

Vorige week beschreef ik in het blog Dit moet je weten over de doeners & denkers in je klas over de typische kenmerken van die twee. In het stuk benoemde ik ook dat teams van doeners en denkers ideaal zijn. Maar hoe leer je ze samenwerken? 4 tips om doeners...
Dit moet je weten over doeners & denkers in je klas

Dit moet je weten over doeners & denkers in je klas

Je herkent ze vast wel in je klas, de doeners en de denkers. Ik vermoed dat je bij beide uitersten direct een leerling voor ogen hebt. Die ene leerling die zich verdiept in allerlei ideeën, veel observeert en maar met moeite in actie komt. En daar tegenover de...
Ken jezelf, Metacognitie

Ken jezelf, Metacognitie

Artikel 11 uit een serie over de 11 executieve functies Voor mij was het een hele ontdekking: dat ik andere dingen dacht dan mijn vriendinnetje. Over sommige dingen dachten we hetzelfde.   Bijvoorbeeld over bepaalde muziek of jongens uit de klas die stom waren. Maar...
Wennen in je nieuwe klas is een doel, 6 tips

Wennen in je nieuwe klas is een doel, 6 tips

Op de meeste scholen is het wel een bekend fenomeen, het wennen in je nieuwe klas aan het einde van het schooljaar. De benaming is steeds weer anders: Wenochtend Wenmiddag Wendag Wenuurtje Wenmoment Toch is het idee hetzelfde, tenminste dat dacht ik. Mijn idee is: De...
3 Redenen waarom doelen stellen niet motiveert

3 Redenen waarom doelen stellen niet motiveert

De meeste doelen in het onderwijs motiveren de leerlingen niet. Toch staat in het schema voor het directe instructiemodel dat we ze moeten delen met de klas. Weten waar je aan werkt, helpt je bij het behalen van het resultaat, of niet dan? Hoe zit dat? Motiveren door...

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief