Selecteer een pagina

Artikel 4 uit een serie over de 11 executieve functies

De mensen uit mijn directe omgeving zijn er inmiddels aangewend, maar voor vele anderen is het een schokkende ontdekking: ik heb geen smartphone meer. Ja, ik heb hem dus wel gehad. Maar die afleiding, ik kon er niet mee omgaan. Als Facebook erop kan, dan heb ik het. Mis ik het? Dan installeer ik het toch weer (even). Nee, mijn ‘volgehouden aandacht’ kan beter.

Ga direct naar:

Volgehouden aandacht in het kortvoorbeeld uit de klaswat is het?5 tipsvoorbeelden goede en slechte ontwikkelingextra

  • Vermogen om je te kunnen richten op een taak of situatie.
  • Gedragsfunctie
  • Voor de eerste verjaardag wordt de basis al ontwikkeld. (non-verbale werkgeheugen)
  • Goede ontwikkeling: Tijdens de kring rustig deelnemen (luisteren is ook deelnemen).
  • Slechte ontwikkeling: Niet aan tafel blijven zitten tijdens een maaltijd.

 

Het was vaak even puzzelen, maar dan heb je ook wat. De inrichting van je klas na de zomervakantie. Lekker fris en nieuw beginnen.

Voor mij was al vrij snel duidelijk, de computerbeeldschermen moeten uit het zicht!

“Tim, lees jij het volgende stukje maar.”
“…”
“Tim, hallo, we zitten hier.”
“…”
“Tim, weet je waar we gebleven zijn?”
“Hè, wat? Nee, waar zijn we?”

Super handig die beeldschermen. En wat een aantrekkingskracht hebben die zeg. In dit geval waren ze zichtbaar vanaf de instructietafel. Zeker bij jonge kinderen, geen goed idee!

“Juf, zal ik Tom even helpen?”
“Wat lief, waarmee wil je Tom helpen?”
“de computer doet raar.”
“Oh en heb je je werk al af?”
“Nee, maar ik weet hoe het moet, met de computer.”
“En weet Tom dat niet?”
“Eh, dat weet ik niet.”
“Heeft Tom je gevraagd om te helpen?”
“Nee.”
“Ga dan maar weer verder met je eigen werk. Ik hoor het wel als Tom een vraag heeft.”

Vervolgens is Tom braaf zijn spellingswerk aan het oefenen op de computer, maar zit Sem steeds mee te kijken of het wel goed gaat.
Die schermen staan voortaan verborgen achter een kast.

 

Volgehouden aandacht zorgt ervoor dat je kan blijven doorwerken. Uiteraard kan een onderbreking soms noodzakelijk zijn (we moeten af en toe een hapje eten), maar daarna heb je het vermogen om zo snel mogelijk weer door te gaan. Prikkels die afleiden kun je negeren, je weet je te focussen.
Bij oudere baby’s zie je het begin van de ontwikkeling al als ze keer op keer dezelfde handeling verrichten. Denk aan een balletje door een buis laten rollen, in bad water uit een beker schieten of zand door je vingers laten glijden. Het gaat dan om activiteiten die ze zelf aantrekkelijk vinden.
Door kinderen klusjes, taakjes en opdrachten te geven trainen ze hun vermogen hun aandacht vast te houden.

volgehouden aandacht wetenschap en technologie onderwijs

  1. Heeft het kind iets om naar uit te kijken? Bedenk een leuke activiteit voor ná de taak of activiteit waarvan ze het moeilijk vinden om hun aandacht er bij te houden.
  2. Voer de tijdsspanne geleidelijk op om de volgehouden aandacht te trainen. Hoe lang houdt het kind een taak of activiteit nu vol? Neem die tijd als basis en voeg daar steeds twee tot vijf minuten aan toe.
  3. Zorg voor een uitdagende taak. Sluit aan bij het kind: sluit aan bij zijn interesse, maak er een wedstrijd of spel van.
  4. Blijf er bij, zorg bij het trainen voor toezicht. Herinner het kind aan de taak en moedig aan (complimenten geven is altijd een goed idee!)
  5. Gebruik eventueel een beloningssysteem.

 
erwonderingskaartjes merel sprong onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren

  • Huishoudelijke klusjes uitvoeren zonder onderbreking.
  • Het binnenkomen van berichtjes op telefoon kunnen negeren.
  • Leesbegrip
  • Familieverplichtingen uitzitten zonder te klagen.

 

Voorbeelden slecht ontwikkelde volgehouden aandacht

  • Een spreekbeurt of werkstuk over een zelfgekozen onderwerp (het zelf dus interessant vinden) niet af krijgen of afraffelen door keer op keer toe te geven aan de afleiding.
  • Kort met een activiteit bezig zijn. Snel iets anders gaan doen. Bij de kleuters zie je kinderen vaak van hoek wisselen.
  • Moeite hebben om naar een voorleesverhaal te luisteren.

 

Bij volgehouden aandacht is het belangrijk te kiezen wat belangrijk is en daar moet je je dan volledig op focussen. Om dit vol te houden is de Pomodoro Techniek ontwikkeld. De benaming komt van het feit dat veel kookwekkers de vorm van een tomaat hebben (niet in mijn omgeving trouwens, ik zie toch vaak eieren).

Wat houdt de techniek in?

– Maak een lijst van je taken.
– Zet de wekker op 25 minuten.
– Werk aan je eerste taak.
– Als de wekker gaat neem je een pauze van 5 minuten.

Na drie of vier keer met de wekker werken, neem je een langere pauze.

Dit was artikel 4 uit een reeks over de 11 executieve functies

1. Respons inhibitie
2. Werkgeheugen
3. Emotieregulatie
4. Volgehouden aandacht
5. Taakinitiatie
6. Planning
7. Organisatie
8. Timemanagement
9. Flexibiliteit
10. Doelgericht gedrag
11. Metacognitie

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief