Selecteer een pagina

Artikel 8 uit een serie over de 11 executieve functies

Ben jij iemand die beter laat dan nooit leeft of juist iemand die liever iets te vroeg dan te laat is? De tijd inschatten is nog niet zo makkelijk. En dan heb ik het nog niet eens over de culturele verschillen rondom tijd (en het nakomen van afspraken). Ik zelf heb vrijwel altijd een boek in mijn tas zitten om de tijd te doden wanneer ik weer eens te vroeg ergens ben. In mijn hoofd neemt reizen namelijk absurd veel tijd in beslag.

Ga direct naar:

Timemanagement in het kortvoorbeeld uit de klaswat is het?4 tipsvoorbeelden goede en slechte ontwikkeling
 

  • Vermogen om met tijd om te gaan.
  • Denkfunctie
  • De ontwikkeling start tussen de voorschoolse periode en de onderbouw
  • Goede ontwikkeling: realistische planningen maken en je eraan weten te houden.
  • Slechte ontwikkeling: deadlines vrijwel nooit halen.

 
erwonderingskaartjes merel sprong onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren

“Zullen we eens gaan bijhouden hoe lang je er eigenlijk over doet, over dit rijtje sommen?”
“Ja, dat is goed.”
“Hoe lang denk je eigenlijk dat je er over zal doen?”
“Twee minuten juf.”
 
Dit lijkt mij een super optimistisch antwoord, maar prima.
 
“Ik zet zo de timer aan, geeft jij het dan even aan als je klaar bent? Dan kijken we hoeveel tijd de timer aangeeft.”
 
Ik probeer een Emily uit mijn klas een wat realistischer beeld van de tijd bij te brengen. De volgende stap is dan werken aan het (hopelijk) afkrijgen van haar werk.
 
“Oké juf, dan ga ik nu beginnen.”
 
Ik zet de timer aan het loopt naar de instructietafel waar ik een groepje leerlingen aan het werk zet na een korte herhaling van de instructie.
Dan kijk ik op de timer. Zeven minuten zijn er nu voorbij.
Dan kijk ik op naar Emily, alleen zie ik Emily niet. Niet op haar plek en niet in de rest van het lokaal.
Ik loop langs haar tafeltje, ze heeft nog niks in haar schrift geschreven.
Dan gaat de deur van het lokaal open. Er zijn nu al acht minuten voorbij.
 
“Waar was je naar toe?” vraag ik als ze terug is bij haar tafel
 
‘Oh, ik moest even naar de wc.”
 

 

Timemanagement is het goed kunnen inschatten van de factor tijd. Dit bestaat uit het weten hoeveel tijd je ergens voor hebt. Kunnen voorspellen hoeveel tijd iets gaat kost en ook hoe je je tijd het handigst kunt indelen.

 

  1. Zorg dat er een klok in de klas hangt! Maakt daarbij bewust de keuze voor analoog of digitaal (afhankelijk van wat de kinderen in jouw jaar leren rondom klokkijken. Besef daarbij ook dat in veel huizen geen analoge klokken meer hangen!)
  2. Maak ik de klas gebruik van kalenders en dagroosters. Zo maak je de tijd inzichtelijk.
  3. Door de dagen een redelijk vast schema te geven, maken we het makkelijker om de tijd te leren inschatten. De kinderen krijgen gevoel voor de tijdsduur van bekende activiteiten. Waardoor ze, met dat gevoel voor tijd, uiteindelijk weer beter kunnen gaan plannen.
  4. Praat daarnaast ook over hoe lang bepaalde activiteiten duren. Hoe lang duurt het bijvoorbeeld om naar de gym te lopen? Dit helpt bij het inschatten van de tijd.

timemanagement leren leren onderwijs
 

  • Goed inschatten hoeveel tijd het kost om je om te kleden voor de gym
  • Zonder treuzelen het eten & drinken opruimen
  • Binnen de gegeven tijd op de Time Timer klaar zijn met een taak van de weektaak.

 

Voorbeelden slecht ontwikkeld timemanagement

  • Onderschatten hoe lang het duurt om het huiswerk te maken. Waardoor het regelmatig wordt afgeraffeld.
  • Steeds weer treuzelen bij routinetaken zoals de klassendienst.
  • Veel tijd nodig hebben om klaar te staan voor het vertrek naar huis.

 
erwonderingskaartjes merel sprong onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren

Dit was artikel 8 uit een reeks over de 11 executieve functies

1. Respons inhibitie
2. Werkgeheugen
3. Emotieregulatie
4. Volgehouden aandacht
5. Taakinitiatie
6. Planning
7. Organisatie
8. Timemanagement
9. Flexibiliteit
10. Doelgericht gedrag

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief