Selecteer een pagina

We moeten aan Talentontwikkeling.

Ergens bovenin, bij de beleidsmakers van het land, daar zit een fan.

Een fan van alle mensen met talent. Talent op verschillende gebieden, het maakt niet uit. Als die talenten maar niet verloren gaan!

Natuurlijk vind ik dat ook wel.
En misschien ben je het daar wel mee eens?

Talentontwikkeling past ook goed bij wetenschap en techniek onderwijs

Alleen, moeten is niet echt mijn lievelingswoord. En nog anders gezegd, moeten we niet al jaren wat met de talenten van kinderen?

Oké, laat ik niet zeuren. Talenten ontwikkelen, gaan we doen. Of blijven we doen dus.

Maar dan, tja, dan begint de twijfel. Want…

Eerst nog even:

Wat is talent?

Je hebt het of je hebt het niet?

Waarom schrijf ik (ook al) over Talent?

Iedereen heeft het over talent maar niemand zegt eventjes duidelijk wat het is. Precies daarom ga ik je vertellen hoe ík er tegen aankijk. Hoe ik probeer grip te krijgen op het begrip.

Dat doe ik aan de hand van de volgende 5 woorden:
aanleg, ontwikkelen, kansen, onderhouden, keersom

 Aanleg hebben voor

Voor mij begint een talent met aanleg. Ja, gewoon aanleg hebben voor iets.

Anders gezegd:

In potentie is het mogelijk ergens een talent in te worden

Een uitblinker

Een ster

Het zit er ergens in.

 

Daarbij ga ik er ook gelijk vanuit dat iedereen wel ergens aanleg voor heeft.

Wat dan weer niet wil zeggen dat die aanleg bij iedereen evenveel mogelijkheden biedt.

De uitkomst is van verschillend niveau.

Kun je het nog volgen?

Denk maar aan de voetbalwereld, de salarissen van professionele voetballers zijn nogal uiteenlopend.

Niet iedereen kan die uitblinker zijn, die ster.

Wat we in het onderwijs willen is die aanleg ontdekken en vervolgens tot ontwikkeling brengen.

Want alleen door te ontwikkelen wordt het zichtbaar en uiteindelijk een talent.

Talent Ontwikkelen

Ik moet denken aan het kip-ei verhaal…

Wat komt er eerst? Bij talent zit het denk ik zo: je moet eerst een ontwikkeling inzetten en van daaruit het talent bespeuren.

Je wordt nieuwsgierig en raakt geïnspireerd.

Je gaat eens wat uitproberen. Je gaat aan de slag.

Om een talent te ontwikkelen moet je iets doen! Je moet uren maken, uren van ploeteren en zwoegen. Uren vol waardevolle ervaring.

Bijvoorbeeld:

Speel je nooit een potje voetbal?

Dan geen carrière als profvoetballer voor jou.

Schrijf je nooit een stukje?
Dan geen roman of succesvol blog in de toekomst.

 

Oefenen oefenen oefenen

Trainen trainen

Op zoek gaan naar goede voorbeelden, handige tips, goede lessen

En… fouten maken….

Oh, wat is dat toch ontzettend naar.

Hoort dat er echt bij?

Ja!

talent leren leren wetenschap en techniek onderwijs

Kansen benutten

Als eerste die aanleg vinden, van jezelf of van de kinderen, dat is al een ding.

Ja een ding, een struikelblok, een moeilijkheid.
Maar daarna moet je die aanleg nog zien te ontwikkelen ook!

Er zijn altijd kansen om te benutten. Maar ben jij in staat die te zien en er mee om te gaan?

Of een talent tot bloei komt hangt niet alleen van de aanleg af, maar ook van de omgeving en de eigen persoonlijkheid.

Is je omgeving stimulerend, motiveer je jezelf wel genoeg?

Ben je bereidt hard te werken of liever niet.

Durf je die fouten te maken?

En denk eens aan ingrijpende gebeurtenissen

Onder welke omstandigheden kun jij nog goed functioneren?

Word je uitgedaagd om problemen op te lossen of te puzzelen?

Kom je in aanraking met muziek of moet je vaak met verschillende mensen samenwerken?

Heb je wel de juiste mindset?

Ben je gericht op doorgroeien?

En

Denk je in kansen of obstakels?

Talent moet je Onderhouden

Je talent moet je dus ontwikkelen door te vinden waar je aanleg voor hebt en door de kansen te grijpen die zich voordoen.

Je schijnt die kansen zelf te kunnen creëren trouwens, maar hoe dat precies werkt, weet ik ook nog niet (schrijft iemand daar ook nog even een blog over?).

Maar je zult je talent ook moeten onderhouden.

Blijven oefenen, oefenen en oefenen

Trainen en in de leer

En die fouten..

Oke, de frequentie zal wat afnemen, maar toch

Want, fouten = leren, toch?

Kortom wil je eigenlijk wel dat ze afnemen? (gewetensvraag)

Zie de mogelijkheden die je hebt.

Benut alle kansen die je krijgt en ga steeds maar door. Sta niet stil.

Talent is een Keersom

Als je het bovenstaande eens goed bekijkt, kun je best stellen dat talent hard werken is. Er zijn veel factoren die een rol spelen.

Precies daarom zie ik talent als een keersom. De uitkomt is het vermogen van je talent.

Wat er allemaal in die keersom staat?

Je doorzettingsvermogen

Of je creatief bent

De omgeving die je wel of niet stimuleert

Je angsten

Het feit of je stressbestendig bent

En zie je kansen.

Doe je dit,

kun je het,

lukt het je?

Mooi, want nu de vraag:

Of wij die keersom even door willen geven aan de kinderen.

aanleg x aanpak x inzet x omgeving = TALENT

Onderwijzers, ouders en eigenlijk alle volwassenen, zet hem op!

Lees verder:

Wesley Sneijder moet hard werken voor zijn talent

Fixed mindset

Techniekpact 2020: wat je moet weten

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief