Selecteer een pagina

Artikel 5 uit een serie over de 11 executieve functies

Ik bewonder ze, de mensen die rotklusjes gewoon doen. Alsof het niks is. “Gewoon beginnen, dan ben je er ook eerder vanaf.”
Ik heb aan het einde van de dag vooral nog telefoontjes die ik moet plegen op mijn to-do-lijstje staan. Niet mijn favoriete bezigheid. Ik spreek mensen liever live, met een lekker bakje koffie erbij natuurlijk.
Hé, goed idee: misschien moet ik altijd koffie zetten voor ik ga bellen.

Ga direct naar:

Taakinitiatie in het kortvoorbeeld uit de klaswat is het?6 tipsvoorbeelden goede en slechte ontwikkelingextra

  • Het vermogen om te beginnen aan een klus of activiteit waar je GEEN zin in hebt.
  • Gedragsfunctie
  • De ontwikkeling start tussen de voorschoolse periode en de onderbouw
  • Goede ontwikkeling: vervelende klusjes staan aan het eind van de dag niet meer op je to-do-lijstje.
  • Slechte ontwikkeling: Die rotklusje staan er nog wel…

“Jeetje Milan, wat ben jij goed begonnen zeg!”
“Kijk juf, ik ben ook al begonnen.”
“Ja, ik zie het Daan, heel goed.”
De klas is bezig met zelfstandig werken. Tijdens mijn rondje door de klas zie ik op de weektaken wat ze al gedaan hebben en waar ze mee bezig zijn. Zo nu en dan loop ik ook even naar deze twee op de gang.
Bij mijn volgende ronde:
“Zo, ik zie dat jullie de eerste taak al hebben ingeleverd, goed hoor.”
“Ja en we zijn al halverwege de volgende!”
“Goed zo Daan.”
In de klas help ik hier en daar een leerling. Dan loopt de moeder van Milan de klas in.
“Hoi, ik kom Milan ophalen voor de dokter.”
“Prima. Milan, leg je spullen maar in je laatje. Tot morgen!”
“Mag ik op de gang blijven werken juf?”
“Ja hoor Daan, dat is prima.”
We hebben nog een kwartier voor we gaan opruimen. Ik verwacht dat vrijwel iedereen zijn weektaak voor vandaag af krijgt.
Net voor dat de opruimtijd begint loop ik nog een keer naar de gang.
“Hé, Daan, wat ben jij nou aan het doen?”
“Eh, ik heb een ruimteschip getekend. En ik heb ook gelezen hoor juf.”
“Gelezen? Getekend? Staat dat op je weektaak dan?”
“…”
“Nee, dat staat het niet. En je was zo lekker bezig, je had genoeg tijd om het af te hebben voor vandaag. Wat is er gebeurd?”
“Nou… eh… Milan is weggegaan.”
“Milan is weggegaan?!”
“Ja juf, die zegt altijd wat ik moet doen en dat ik door moet werken.”
“oh”
“Dat is heel handig hoor juf, dat doet mijn moeder ook altijd. Of ze zet de wekker als ik ergens aan moet beginnen.”
“Oké, dat is goed om te weten Daan.”

Taakinitiatie betekent niks meer dan beginnen zonder uitstel. En wel aan vervelende klusje of activiteiten. Het gaat echt om die taken waar je tegenop ziet.
Bij jonge kinderen gaat het bijvoorbeeld om het opruimen van speelgoed. Geen enkel kind zal zin hebben om zijn spel te stoppen om op te gaan ruimen. Degene die het toch doen hebben een goed ontwikkelde taakinitiatie. Ook het omkleden is een goed voorbeeld.
Taakinitiatie is de taken uitvoeren die gedaan moeten worden. En daarbij hoort ook weten van jezelf wat je nodig hebt om het (wel) te doen.
erwonderingskaartjes merel sprong onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren

  1. Taakinitiatie in de klas: complimenteer de leerlingen die binnen 5 minuten na de instructie aan het werk zijn. Doe dit duidelijk hoorbaar voor de rest. Deze positieve feedback willen de anderen ook horen, daarom gaan er nog meer aan het werk. Dit laat ook zien dat je snel beginnen waardeert.
  2. Moedig de andere kinderen aan om ook te beginnen als dat nodig is en geef een compliment als het ook daadwerkelijk lukt.
  3. Taakinitiatie op school en thuis: Deel grote taken op in kleinere taken als dit mogelijk is.
  4. Zorg voor een visuele herinnering. Teken of schrijf de stappen bijvoorbeeld op een dagtaak
  5. Neem de taken van de dag (of dat moment) samen door. Bespreek vooraf hoe het kind de taken denk te gaan doen. Zie het als een film maken in je hoofd van de stappen die gezet moeten worden.
  6. Hoe wil het kind zelf graag aangespoord worden? Past een wekker met een geluidje bijvoorbeeld bij hem? Of heeft hij nog een persoon in de buurt nodig die af en toe meekijkt?

verwondering wetenschap en techniek onderwijs

  • Het vaste ritueel van in bad gaan zelf uitvoeren.
  • Direct beginnen met het werk na de instructie.
  • Huiswerk op tijd afhebben.

Voorbeelden slecht ontwikkelde taakinitiatie

  • Niet stoppen met spelen om een taak uit te voeren.
  • Altijd wachten bij een groepsactiviteit tot iemand anders begint.
  • Aan huishoudelijke taken herinnerd moeten worden.

Rotklusjes doen, het is belangrijk. Waarom? Het verhoogt je productiviteit en daarmee je vermogen om te ontspannen. Die rotklusjes ook echt doen. En daar je eigen truc voor vinden. Want, kun jij ontspannen als er nog een berg werk op je te wachten ligt? Kun jij creatief zijn met een to-do-lijst die niet korter wordt?
Ik niet en David Allen denk ik ook niet. David Wie?? De schrijver van het boek Getting Things Done. En laat ik daar nu juist een interessant artikel + (gratis!) E-Book over gelezen hebben: de Getting Things Done Quickstart. Doe er je voordeel mee!

Dit was artikel 5 uit een reeks over de 11 executieve functies

1. Respons inhibitie
2. Werkgeheugen
3. Emotieregulatie
4. Volgehouden aandacht
5. Taakinitiatie
6. Planning
7. Organisatie
8. Timemanagement
9. Flexibiliteit
10. Doelgericht gedrag
11. Metacognitie

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief