Selecteer een pagina

“Je zegt het heel aardig hoor, maar..”

“Maar?”

“Jullie zijn niet meer te tellen.”

“Pardon?”

“Je moet weten, drie jaar geleden kwam hier een mevrouw en die zei: het moet zo. Drie jaar daarvoor stond hier een meneer die vond zus beter. Ga verder in de tijd terug en de mevrouwen en meneren die hier binnen kwamen zijn al snel niet meer te tellen.”

Deze uitspraak is er één uit duizenden. Vele leerkrachten ervaren de komst van ‘mevrouwen en meneren’ van buitenaf op deze manier.

‘Ze komen vertellen hoe we moeten lesgeven. Vaak hebben ze zelf niet eens voor de klas gestaan!’

Kan zo’n studiedag dan niet anders?

Ja, zeker wel!

Wat als leerkrachten samen kijken wie ze willen uitnodigen en waar ze behoefte aan hebben?

Onderwijs kan op vele manieren gegeven worden en juist dat is zo mooi. We zijn niet hetzelfde, onze overtuigingen verschillen enorm. Gelukkig hebben we in Nederland de keuzevrijheid wat scholen betreft.

Natuurlijk zijn er een aantal basisvoorwaarden die je als leerkracht moet nastreven, zoals veiligheid en een goede relatie met de leerlingen. Maar dan hoeft toch niet iedereen de staartdelingen op dezelfde manier uit te leggen of gestuurd onderzoekend leren te geven?

Op al die verschillende scholen hoop ik dat al die verschillende leerkrachten bewust bezig zijn met het onderwijs dat ze geven.

Dat er nagedacht wordt over werkvormen en dat er onderwijsinhoudelijke gesprekken gevoerd worden.

Dan weten leerkrachten toch zelf wel welke mevrouw of meneer er op een studiedag moet worden uitgenodigd?

Wat willen we met elkaar neerzetten of verbeteren?

studiedag wetenschap en technologie onderwijs

Wordt dan de vraag. En daar kan een directeur toch prachtig in begeleiden lijkt mij.

Nu merk ik te vaak dat het er uiteindelijk niks gebeurt met wat deze mensen komen vertellen. En het is dan vaak alles of niks.

Het is alsof je het ene computerprogramma voorgoed afsluit om voortaan in een andere te gaan werken. Met een leerlingvolgsysteem kan ik mij zo’n werkwijze goed voorstellen. Met je manier van onderwijzen niet.

Laten we vanuit onderwijs-inhoudelijke gesprekken elkaar inspireren en zo allemaal onze eigen stijl ontwikkelen.

Vergeet de discussie over de nieuwe puntenslijpers!

Lees verder:

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief