Selecteer een pagina

Artikel 6 uit een serie over de 11 executieve functies

Kijken jullie ook naar Ik vertrek? Verschillende stellen nemen zich in dit programma voor om hun droom te verwezenlijken. Het concept is ongeveer als volgt: Koen en Maria verruilen hun huis in het regenachtige Nederland voor een zonnige berg en willen daar een camping beginnen. Afhankelijk van hun planning (eerst een dak boven je hoofd, dan pas de eerste gasten uitnodigen) en hun vermogen te prioriteren (wellicht eerst de taal een beetje oefenen voor je bouwvakkers aanneemt) ontstaat er behoorlijk wat leedvermaak!
a id=”inhoud”>
 

Ga direct naar:

Planning en Prioritering in het kortvoorbeeld uit de klaswat is het?5 tipsvoorbeelden goede en slechte ontwikkelingextra
 

  • Vermogen om via een plan taken uit te voeren of doelen te behalen. Daarbij onderscheid kunnen maken tussen belangrijke en onbelangrijke taken.
  • Denkfunctie
  • Voor de eerste verjaardag start de ontwikkeling.
  • Goede ontwikkeling: Een realistisch tijdschema maken om een project te realiseren.
  • Slechte ontwikkeling: Van je leidinggevende op je kop krijgen omdat je je administratie regelmatig niet op orde hebt.

 

“Welk onderwerp heb je ook alweer gekozen?”
“Honden”
“En wat heb je al aan je werkstuk gedaan?”
“Ik heb al een mooie riem uitgezocht en met mijn stempelstiften heb ik hondenpootjes in de hoekjes van het papier gemaakt.”
“Aha… en wat worden de deelonderwerpen van je werkstuk?”
“Oh, dat weet ik nog niet. Maar er moeten in ieder geval foto’s van Luna in.”
“En Luna is…?”
“De hond van de buurvrouw van mijn oma! Die is echt super schattig.”
“Oke, en heb je al informatie opgezocht?”
“Nou, een beetje. “
“Een beetje?”
“Ja, ik ging boeken zoeken in de bieb, maar toch kwam ik een spannend verhaal tegen en heb ik die geleend. Er zit wel een hond in het verhaal hoor! Oh wacht, dan kan ik van dat verhaal een hoofdstuk maken!”
Ik geloof dat het tijd word om met deze dame nog eens te kijken naar de prioriteiten en daarna gaan we samen een planning maken!

prioritering leren leren onderwijs
 

Planning en prioritering houdt in dat je plannen kunt maken om doelen te halen. Het vermogen om plannen te maken om je taken af te krijgen. Daarvoor moet je prioriteiten stellen, weten wat belangrijk is en wat niet. In je planning hou je rekening met de korte en lange termijn effecten en resultaten. Daarnaast moet je kunnen inschatten wat een realistisch plan is voor jezelf.

 

  1. ed voorbeeld doet goed volgen. Maak zelf duidelijke plannen en deel die met de kinderen.
  2. Plan samen met de kinderen de taken die ze moeten doen. Geef ze daarna steeds meer zelf de ruimte om het plannen over te nemen.
  3. Laat het kind bedenken wat eerst moet gebeuren. Dit stimuleert de ontwikkeling van prioriteren, het leren onderscheiden van hoofd- en bijzaken.
  4. Begin bij de leuke dingen! Wat wil het kind graag doen? Een tomatenplant laten groeien? Prima, maak daar een plan voor. Het resultaat van een goede planning is dan extra leuk. Dit werkt motiverend en het bijbehorende gedrag zal eerder herhaald worden.
  5. Evalueer gemaakte planningen. Was het een haarbaal plan? Wat zou je de volgende keer weer zo doen en wat wil je veranderen?

erwonderingskaartjes merel sprong onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren
 

  • Gericht sparen voor speelgoed.
  • Op internet gericht zoeken naar informatie, zonder af te dwalen.
  • Het organiseren van een klassenavond.

 

Voorbeelden slecht ontwikkelde planning & prioritering

  • Pas beginnen aan een opdracht als iemand anders vertelt wat de eerste stap is die gedaan moet worden.
  • Een tijdsplanning maken maar hem niet uitvoeren.
  • Beginnen met het uitkiezen van de juiste plaatjes voor je spreekbeurt terwijl de inhoud nog niet af is.

 

Taken prioriteren, het is een hele kunst. Want is nu eigenlijk belangrijk? Stephen Covey (lees hier de 20 beste Covey-wijsheden) heeft een model gemaakt om dit te kunnen doen. Het is een invulschema waarbij je taken moet beoordelen op twee manieren: Is het belangrijk en Is het urgent. Zie mijn prachtige schema hieronder:
prioritering leren leren onderwijs
Vooral het deleten vind ik heerlijk. Gewoon geen tijd en aandacht aan besteden. Je zult zien die taken verdwijnen gewoon vanzelf! Prachtig toch?!
 

Dit was artikel 6 uit een reeks over de 11 executieve functies

1. Respons inhibitie
2. Werkgeheugen
3. Emotieregulatie
4. Volgehouden aandacht
5. Taakinitiatie
6. Planning
7. Organisatie
8. Timemanagement
9. Flexibiliteit
10. Doelgericht gedrag
11. Metacognitie

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief