Selecteer een pagina

Artikel 9 uit een serie over de 11 executieve functies

“Fijn dat je je zo makkelijk hebt aangepast. Heel flexibel van je.” Tuurlijk, geen probleem, want ik kom hier graag (en kom ook graag weer terug!). Stiekem vind ik het niet altijd fijn om dit compliment te krijgen.
Meestal betekent het namelijk dat ze vergeten waren dat ik kwam. Dat ze de materialen nog niet hebben gepakt of dat de betreffende klas toevallig nét naar de bibliotheek is.
Aan de andere kant, de mooiste lessen en gesprekken met kinderen ontstaan vaak onvoorbereid. Spontaan. Die zou ik voor geen goud willen missen.

Ga direct naar:

Flexibiliteit in het kortvoorbeeld uit de klaswat is het?5 tipsvoorbeelden goede en slechte ontwikkeling
 

  • Vermogen om je aan te passen aan veranderingen of om zelf plannen te wijzigen.
  • Gedragfunctie
  • De ontwikkeling start vóór de tweede verjaardag.
  • Goede ontwikkeling: snel kunnen wisselen tussen een hoeveelheid van klussen
  • Slechte ontwikkeling: emotioneel snel uit balans zijn bij veranderingen (angst, boosheid, teleurstelling

 

“Jasper deel jij de mee-naar-huis-bak even uit?”
“Maar ik ben nog niet klaar.”
“Wat ben je allemaal aan het doen dan?”
“Ik moet mijn spullen nog in mijn tas doen.”
“Schiet je een beetje op dan.”
 
Uiteindelijk laat ik Fleur de bak uitdelen, zij heeft ook klassendienst vandaag.
 
“Nou, ik zou dat toch doen?”
“Dat klopt. Het duurde alleen erg lang voor je klaar was en dat is niet echt handig.”
“Dat vind ik STOM! IK MAG NIKS LEUKS VANDAAG!”
 
“Pardon?”
 
“IK WIL NIET EXTRA NAAR DE BSO, DAN WORDT HET ALTIJD EEN ROTDAG! Want ik mocht ook al niet mee doen met voetbal, ik mocht niet naar het printer lopen en nu mag ik de bak niet uitdelen.”
 
“…”

 

Ben je flexibel, dan ben je niet alleen goed in staat om met veranderingen om te gaan, je zult zelf ook gemakkelijk aanpassingen maken in bestaande plannen en patronen. In veel vacatureteksten vind je de vraag naar flexibiliteit terug. Hiermee geven ze aan te zoeken naar kandidaten die om kunnen gaan met oncontroleerbare zaken. Klanten willen niet allemaal hetzelfde, medewerkers hebben verschillende behoeftes en ook kinderen in je klas vragen nog al eens om aanpassingen van de plannen (ja, leerkrachten zijn volgens mij bijzonder flexibel).
Flexibele mensen zijn minder snel uit het veld geslagen door onvoorziene gebeurtenissen en zijn over het algemeen emotioneel stabieler. Ze stappen makkelijker over hun gevoel van teleurstelling, of frustratie heen.

 

  1. Zorg voor een basis dagrooster in de klas. Daarbij is het (zeker in het begin) prettig als je je hier zo veel mogelijk aan houdt.
  2. Introduceer zo nu en dan juist wel een verandering. Doe dit wel met een vooraf bedachte opzet:
  3. Waarschuw vooraf voor wat komen gaat. Soms is een dag van te voren handig. Maar er zijn ook genoeg kinderen die daar juist slecht van slapen. Het kan beter werken om in de ochtend, als het kind lekker heeft geslapen, te vertellen over een wijziging in de middag.
  4. Bij onverwachte gebeurtenissen waar een aanpassing in het plan voor nodig is, kan het heel leerzaam zijn om hardop uit te spreken hoe de uiteindelijke wijziging tot stand is gekomen. Wat was bijvoorbeeld de oorzaak (geen internetverbinding of het te kort aan ouderhulp), wat je overwegingen zijn geweest (voor- en nadelen van de verschillende opties delen) en wat de uiteindelijke oplossing is geworden. Zo leer je kinderen hoe je gedachtes kunnen gaan bij onverwachte gebeurtenissen.
  5. Deel voor de kinderen complexe taken op in kleinere deeltaken die makkelijker te overzien zijn. Deze deeltaken kun je langzaamaan weer samenvoegen. Bijvoorbeeld: Werk aan je weektaak wordt Ga beginnen met het spelling op de computer. Later kan dit weer worden: begin met je spellingwerk voor deze week (evt. Weet je nog wat je dan eerst kunt doen?).

flexibiliteit leren leren

  • Het makkelijk delen van speelgoed.
  • Geen moeite hebben met een invaller voor de klas
  • Bereidheid om zich samen met de groep aan te passen als iemand anders uit de groep zich juist niet flexibel gedraagt.

 

Voorbeelden slecht ontwikkelde flexibiliteit

  • Lang verdrietig en/of boos blijven als bijvoorbeeld een computerbeurt op school niet door kan gaan.
  • Niet bereid zijn mee terug te gaan uit de speeltuin als dat nodig is voor een jonger zusje of broertje.
  • Makkelijk boos worden als de leerkracht aangeeft dat hij/zij zich niet aan de instructies houdt.

 
erwonderingskaartjes merel sprong onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren

Dit was artikel 9 uit een reeks over de 11 executieve functies

1. Respons inhibitie
2. Werkgeheugen
3. Emotieregulatie
4. Volgehouden aandacht
5. Taakinitiatie
6. Planning
7. Organisatie
8. Timemanagement
9. Flexibiliteit
10. Doelgericht gedrag
11. Metacognitie

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief