Selecteer een pagina

Het gaat helemaal mis.

Hij zit te kniezen achter zijn tafeltje.

Ondertussen werk ik mij in het zweet om de verschillende werkvormen in mijn gedifferentieerde les ten uitvoer te brengen.

En hij
hij doet niks

Ik noem hem meneer Fixie

“Ik snap het niet”

“Wat snap je niet?”

“Alles!”

Heerlijk, daar kan ik wat mee.

“Als je wilt dat ik je help, moet je eerst beginnen en een duidelijke vraag stellen.”

“Maar vraag één is echt heel moeilijk hoor”

Uiteindelijk kijken we samen naar vraag één. Er komt wat op papier.
Ik heb het idee dat hij de werkwijze nu snapt. Het kan niet meer mis gaan.

Dacht ik…

Maar ik had nog nooit gehoord van de mindsets, van Fixie en Growie, jullie?

Eerst hoe het verder ging

Bij vraag twee zit meneer Fixie er weer als een hulpeloos slachtoffer bij. Het slachtoffer van mijn wilde differentiatie plannen.

Ik raak geïrriteerd.

Misschien moet hij gewoon even doorkrijgen dat ik er niet de hele tijd naast kan blijven zitten als hij werkt.
Het is een hoopvolle gedachten.

Ik geef hem een laatste tip en loop weg.

“De juf heeft mij echt werk gegeven van de middelbare school, dat hoef ik nog helemaal niet te doen.”

Als ik dit hoor, weet ik dat we in ieder geval uit het standaard patroon zijn.
Meestal hoor ik:

“Dit kan ik al lang.”

“Maar dat is toch simpel.”

“Wat mag je doen als je klaar bent?”

Mijn antwoord op zijn verveling was uitdaging. Zijn hersenen moeten kraken, er moet worden gepuzzeld en logisch gedacht.
Het liefst met fouten maken erbij.
Met echt leren!

fixie leren leren hoogbegaafd

Ik had geen rekening gehouden met zijn frustratie en de invloed van de fixed mindset. Fixie heeft een remmende werking op zijn leren.

Slimme leerlingen hoeven vrijwel nooit moeite te doen voor hun leren en zijn niet bekend met mislukkingen. Lukt er een keer iets niet, dan zijn ze snel gefrustreerd. Soms zelfs al bij voorbaat, als ze alleen al bang zijn dat het kan mislukken.

Want

Als iets niet lukt, ben je misschien toch wel niet zo slim…. oeps, als niemand dat maar merkt! Fixie doet liever niks, stel dat je ontmaskerd wordt.

Heel verlammend en stressvol.

Ik stond dus voor een hele zoektocht. Hij moest zijn werk niet opgeven, maar het mocht ook niet te makkelijk zijn.

En last van frustratie hebben we allemaal wel eens, zo bleek:

Het einde van zijn eerste week vol verrijkingswerk:

“Ik doe dit over een paar jaar wel als ik bij mijn zus op school zit.”

“Nou, dan moet je eerst nog worden toegelaten jongen”

Oeps…

Last van mijn eigen frustratie.

Niet netjes
Super onaardig
en

Het werkte!

“Ja, juf, dat is waar. Krijg ik daarom ander werk? Moet ik trainen?”

We hadden een doel gevonden.
Hij wil naar zijn zus op het gymnasium.

En liever niet als meneer Fixie

Lees meer:

Growie in de klas

Fixed mindset

Respons Inhibitie

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief