Selecteer een pagina

Huilend achter de computer.

Ik hoor pure frustratie achter het scherm vandaan komen. Als ik ga kijken zie ik een jongetje dat niet voor elkaar krijgt wat hij wil. “Lukt het niet?”, vraag ik zo neutraal mogelijk. Uiteraard is het antwoord nee.

Deze jongen is bezig op zo’n vreselijke schoolcomputer waar een muis aan hangt. Via het digibord heb ik een rekenspelletje van Rekenweb uitgelegd en nu moeten ze het maar zelf uitzoeken. Ik help de jongen even op weg. Hij kijkt mij aan en zegt, nog vol frustratie: “Waarom kan jij dat zo goed?”

Ik kan er niks aan doen, maar stiekem vind ik het wel vermakelijk. Ik wil deze situatie absoluut als een goede les gebruiken (net geleerd over de mindsets van Carol Dweck, goed boek).

Ik: Hoe vaak gebruik jij eigenlijk een muis?
Jongen: Alleen op school
Ik: Hoe oud denk je dat ik ben?
Jongen: Hu?
Ik: 31! Hoe lang denk je dat ik heb kunnen oefenen dan?
Jongen: Oh, ja, oh…
Ik: Ik weet niet wat jij over leren denkt, maar dit is precies wat het is. Oefenen jongen!

03 Fixed mindset hoogbegaafdheid

Ik maak dat ik weg kom en observeer van een afstandje. Hij kan ook echt niet met een muis overweg moet ik constateren. Verder zie ik dat zijn frustratie is verdwenen en hij stevig doorzet. Ben ik hier blij mee? Ja, maar ik denk ook alvast aan het afnemen van de Citotoets.

Dat doen we namelijk digitaal.

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief