Selecteer een pagina

Ik ben er erg voor om kinderen meer procesgerichte feedback te geven. Zo belonen we de inspanning die de kinderen leveren.

Wat mij betreft hebben de kinderen (en wij zelf?!) niks aan opmerkingen als:

“Wat knap van je, wat ben je toch slim.”

Wat moet je hiermee?
Zeker als je niet eens moeite hebt gedaan voor de behaalde resultaat!

Maar

In deze blogpost ga ik niet verder uitleggen waarom ik procesgerichte feedback zo belangrijk vind (dat is door Juf Bianca al erg duidelijk beschreven) Maar ik wil wat uitspraken met je delen.

Het zijn stuk voor stuk feedback voorbeelden uit de praktijk

(Wat een fijne leerkrachten kom ik toch tegen!)

“Wat goed, je hebt zeker hard gewerkt!”

“Vallen op de mat betekent niet dat het gevaarlijk is, maar dat je het nog een keer moet proberen!”

“Geef je het op? Dan lukt het sowieso niet.”

“Hé!? Je hebt toch doorgezet, wat super van je! Ik ben trots op je.”

“Wat een goede hulpvragen. Jij weet goed wat je nodig hebt!”

“Ik zag je heel hard werken, goed hoor! Je had niet eens door dat ik wat vroeg, wat een concentratie.”

“Het is ook niet leuk als niet lukt, dat heb ik ook. Maar wat doe je dan?”

“Wat kies je? Doorzetten of opgegeven?”

“Zeg, ben je nu wel even trots op jezelf? Je hebt zo goed gepuzzeld om de oplossing te vinden!”

“Maar dit is toch een prima fout? Je wist direct wat je ervan moest leren, fijn toch?”

“Dat geeft toch niet? Nu weet je meer dan gisteren!”

“Zou je dat de volgende keer weer doen?”
“Nee, want het werkt niet.”
“Nou dan! Dan heb je hier toch wat aan gehad?!”

“Dus jij vind jezelf al goed genoeg? Dan gaan de anderen, die zo hard trainen, je in de toekomst wellicht verslaan. Wat vind je daarvan?”

“Goed bezig jij! Je bent duidelijk je hersenen aan het trainen.”

“Wilde je nou een uitdaging of niet?”
“Ja… eh… dat dacht ik wel. Maar ik vind het toch niet echt leuk.”
“Wacht ik vraag het anders: wil je leren, wil je trainen?”
“Ja”
“Maak die fouten dan!”

feedback wetenschap en techniek onderwijs

“Leren is oefenen, oefenen, oefenen.
Anders gezegd:
fouten maken, fouten maken, iets minder fouten maken,
nog minder fouten maken en uiteindelijk kan je het.”

“Ik wil helemaal niet dat je probeert beter te zijn dan Mike, ik wil dat je beter bent dan gisteren.”

“Je inzet is echt groot, dat vind ik fijn om te merken!”

“Stop je na een tegenslag of zet je door?”

“Ik wil geen excuses horen, je inzet was gewoon te laag. Maar het mooie is, daar kan je nu direct wat aan doen!”

“Hoe zou jouw voetbalheld Wesley Sneijder dat doen? Zou hij opgeven?”

“Wie staat er aan het roer in jou hoofd? Jij toch zeker! Laten we morgen opnieuw beginnen en nu vast bedenken hoe je dat wilt aanpakken.”

“Weet je wat, volgende week gaan we het over de hersenen hebben. Ik wil jullie daar wat interessante dingen over vertellen!”

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief