Selecteer een pagina

In eerdere artikelen heb ik geschreven over nieuwsgierigheid bij kinderen. Dit keer deel ik met je wat nieuwsgierig zijn jou kan opleveren.

Nieuwsgierigheid is niet iets wat je ben of niet bent. Nieuwsgierigheid is van ons allemaal. Ik wil je duidelijk maken dat je er gebruik van kunt maken, want het kan je een hoop opleveren. En het mooie is: het staat je gratis ter beschikking!

In dit eerste artikel vertel ik hoe het komt dat je van regelmatig nieuwsgierig zijn meer energie kunt krijgen.

Nieuwsgierigheid en ontwikkeling

Bezig zijn met veranderingen, met groeien, met verder ontwikkelen, het kost ons energie, of niet? En je energie kan en wil je natuurlijk niet altijd en voor alles opbrengen. Dat is logisch, we zijn er zuinig op.

In zuinig zijn kan je doorslaan en helaas maken een hoop mensen de verkeerde keuzes. Mensen die bang zijn om hun energie te steken in onzekerheid maken zo’n verkeerde keuze.

Als je extreem zuinig bent op je energie kan het handig lijken om in je comfortzone te blijven. Daardoor sta je nauwelijks open voor groei en ontwikkeling. Je houdt vast aan wat je al kent. Je vindt het allemaal wel prima, duidelijk en veilig zoals het is.

Je stopt liever geen energie in veranderingen

Helaas klopt deze gedachtegang niet…

energie-halen-wetenschap-en-technologie-onderwijs

Het tegengaan van veranderingen kost je energie

En niet zo’n beetje ook!

Het kan zelfs zoveel energie kosten dat je er overspannen van raakt. Juist het herkennen of daarna aanvaarden van het onbekende zorgt ervoor dat we rust ervaren.

(dit betekent trouwens niet dat alle overspannen mensen hun energie gebruiken om veranderingen tegen te gaan).

Je moet nu niet verplicht op zoek naar zoveel mogelijk onbekende zaken. Het gaat erom dat je (eerst) het onbekende waar je vanzelf al mee in aanraking komt niet meer uit de weg gaat. Daarna kun je altijd op zoek naar meer.

Voorbeelden:

  • Niet weten waar in het grote zalencomplex de bijeenkomst is waar je naar toe gaat
  • Niet weten waar je vrienden blijven terwijl je alleen in een café zit te wachten
  • Niet weten of je de vragen die de kinderen over het nieuwe project stellen beantwoord gaan worden in de komende weken
  • Niet weten hoe je de nieuwe werkvormen die je geleerd hebt op de laatste studiedag in je huidige groep zullen werken
  • Niet weten of je klas zich wel gaat gedragen als ze een gastdocent op bezoek krijgen
  • Niet weten wat het antwoord is op de innovatievraag die er op school ligt

Het is prima mogelijk om in elk van deze voorbeeldsituatie het antwoord te vinden. Maar wel pas als je je overgeeft aan de situatie en nieuwsgierig op zoek gaat.

Krampachtig van te voren een klas kinderen ervan proberen te doordringen dat zich moeten gedragen als de gastdocent komt, zal eerder averechts werken. Je geeft ze immers geen vertrouwen. Je creëert een self-fulfilling prophecy door je energie te gebruiken om schijnzekerheid te krijgen.

Weggegooide energie

Merk je dat iets niet weten je onzeker en onrustig maakt?

energie-halen-wetenschap-en-technologie-onderwijs

Dat heb ik ook regelmatig. Op die momenten wil ik liever nu dan morgen weten waar ik aan toe ben. Nieuwsgierig en met een open blik de onzekerheden aangaan is lag niet altijd een fijn gevoel.

Vergelijk het maar eens met vreselijke jeuk.
Je kunt er prima wakker van liggen.

Inmiddels weet ik dat ik in situaties met de meest vreselijk ‘jeuk’ voor een spannende uitdaging sta. Een uitdaging waarbij ik ook kan falen. Toch zoek ik ze op, want ik groei er enorm van. Ook weet ik nu dat ik tijdens en na zo’n uitdaging juist energie krijg.

Wat mij vooraf helpt is het volgende:

Ik maak als eerst in mijn gedachten van het niet weten: NOG niet weten. Het woordje nog doet al veel voor mij. Mijn ademhaling wordt gelijk rustiger. Wees daarbij lief voor jezelf, je mag het ook nog niet weten!  (Je kunt ook een ademhalingsoefening doen terwijl je bedenkt dat je het nog niet hoeft te weten)

Als je iets nog niet weet betekent dat dat je op onderzoek uit gaat. Zie het vinden van zekerheden als experiment. Weet je nog niet of je onderzoekend leren wel wat vind voor jouw groep? Dat is toch geen probleem? Bedenkt de eerst volgende stap en start je eigen experiment.

Experimenten MOGEN mislukken, lekker toch?

Stop daarom je energie niet in het zo snel mogelijk verkrijgen van zekerheden of het zelfs uit de weg gaan van nieuw zaken. Stop je energie in een persoonlijk experiment. Je zult hoe dan ook groeien en je ontwikkelen. Want ook weten wat niet werkt voor jou als ouder/leerkracht/begeleider maakt je sterker.

Zo blijf je in beweging in plaats van dat je jezelf steeds gaat herhalen

Nieuwsgierig zijn en omgaan met onzekerheid zijn twee van de belangrijke aspecten van mijn trajecten op scholen en met individuele leerkrachten. Want als je hier grip op hebt, wordt onderwijs ontwerpen een stuk leuker!

Lees meer:

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief