Selecteer een pagina

‘Ben jij co-teacher?!
Wat is dat?’

Goede vraag om eens te bespreken. Zeker omdat ik graag vaker als co-teacher wil worden ingehuurd!

En daarnaast verstaat niet iedereen er hetzelfde onder.

Ik heb daarom mijn eigen omschrijving gemaakt (o.a. op aanraden van Sandra Koot, bij wie ik de opleiding tot co-teacher heb gedaan).

Als co-teacher geef ik in ieder geval GEEN voorbeeldlessen. Het is niet zo dat je van voorbeeldlessen niks leert. Zeker niet.

Maar bij het geven van een voorbeeldles pak ik het lesgeven aan zoals ik het in mijn eigen klas zou doen. Maar hé, die eigen klas zit alleen nog maar in mijn hoofd!

Met co-teaching kan ik veel beter aansluiten bij de gang van zaken in de klas van een ander. Ik breng een stukje van mijzelf mee naar een al bestaande situatie.

De kenmerken van co-teaching door mij:

Co-teaching begint met een hulpvraag

Ik ga altijd uit van een hulpvraag. In veel van mijn praktijkgevallen sluit de hulpvraag aan bij een onderwijsontwikkeling waar de school in zit.

Zo zijn er bijvoorbeeld scholen die:

  • Meer creatief denken in hun onderwijspraktijk willen verweven
  • Aan de slag gaan met onderzoekend leren
  • Of met het organiseren van passend verrijkingswerk voor hoogbegaafde leerlingen
  • Meer uitdaging willen binnen in de groep 1/2

De hulpvraag kan van een individuele leerkracht komen. Tot nu toe komt het (nog) het meest voor dat de directie mij benaderd.

Samen verantwoordelijk zijn

Als ik in een klas kom ben ik samen met de groepsleerkracht verantwoordelijk voor de les(sen).

Ik vind het prima als iemand mij onderbreekt en mij herinnert aan iets wat ik vergeet, of nog wat toevoegt aan mijn uitleg. Ik ken immers de dagelijkse gang van zaken in de groep niet.

Daarnaast zorg ik er met mijn uitleg en aanvullingen voor dat de vaardigheden en organisatie vanuit de hulpvraag worden aangescherpt.

Zo halen we samen vaak meer uit de les. En uiteindelijk kan de groepsleerkracht zelf verder met de specifieke aanvullingen die ik heb gedaan.

Wisselend de leiding nemen

Dit kenmerk volgt logisch op de beschrijving hierboven.

Vaak spreek ik vooraf door wie bij welk deel van de les het voortouw neemt. Al verandert dit tijdens het lesgeven nog wel eens. Flexibel zijn hoort wat mij betreft bij lesgeven.

Je moet kunnen inspelen op wat zich aandient.

co teaching onderwijs met stijl onderzoekend leren

Het positief versterken van de handelingsbekwaamheid

Ik versterk de handelingsbekwaamheid van de groepsleerkracht op een specifiek deel van het lesgeven, daar waar de hulpvraag over ging.

Het is mijn bedoeling om dit op een positieve manier te doen. Ik sluit zoveel mogelijk aan bij hoe de groepsleerkracht al gewend is te werken.

De uitdaging is om op een veilige manier uit je comfortzone te komen. En dat doe je niet zomaar als er iemand bij je in de klas is.

Wie wil er nu iets leren van iemand die zeurt en doorzaagt over wat er beter moet?

Co-teaching is tijdelijk

Wees niet bang, ik ga ook weer weg!

Vooraf spreken we af hoe vaak ik kom. Daardoor is het voor iedereen duidelijk wanneer ik ook weer weg ben.

Tussendoor bespreken we de hulpvraag nogmaals. Zo kunnen we nog bijsturen in het traject of de vraag aanpassen.

Ik leer elke keer weer bij

Weet je wat ik zo leuk vind aan co-teaching?

Het positief versterken van leerkracht. Ze zitten niet altijd op co-teaching te wachten. Zoals ik al benoemde, ik kom vaak bij scholen via de directie.

Toch is dat tot nu toe geen probleem geweest.

Leerkrachten hebben allemaal hun unieke kanten en juist die kanten kunnen positief ingezet worden zodat ze een inspiratie zijn voor de klas.

Het is helemaal niet leuk om jezelf een standaard manier van lesgeven aan te leren. Het is wel leuk om een manier van lesgeven naar je eigen hand te zetten. Aan te passen aan je eigen onderwijsstijl.

En dat is dus hartstikke leuk om te doen!

PS. Ik leer ook ALTIJD weer wat bij van al die co-teaching trajecten.

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief