Ben jij ook nieuwsgierig hoe je…

 

  • Kinderen stimuleert vragen te stellen en met ideeën te komen.
  • Ontdekt wat kinderen echt interessant vinden.
  • Kunt zien hoe je leerdoelen koppelt aan de nieuwsgierigheid van kinderen.
  • Vragen van kinderen centraal kunt stellen, zonder je zorgen te maken over het vinden van de antwoorden.
  • Vragen goed (her)formuleert zodat ze aansluiten bij onderzoekend en ontwerpend leren.

 

Doe mee aan de 5-daagse cursus:

Het scheppen van de juiste condities voor

Leren vanuit verwondering

Laat kinderen sappige vragen stellen, zeggen ze dan. Want dan kun je daar mooi bij aansluiten in je lessen. Ik zie niet hoe ik dit moet doen, de kinderen stellen nauwelijks vragen. Ik leg het ze bijna in de mond als we een nieuw thema starten!’

Irene

Leerkracht groep 6

Als ik moet werken vanuit vragen van de kinderen, hoe weet ik dan of ik wel werk aan de juiste leerdoelen?

Ze kunnen toch niet zomaar van alles doen wat ze willen op school?

Francis

Leerkracht groep 1/2

Van te voren vroeg ik mij af of ik in zo’n korte tijd echt meer zou kunnen leren over het oproepen van nieuwsgierigheid bij kinderen. Maar het is bijna magisch hoe je in korte tijd leert zien hoe je hiervoor de juiste condities kunt scheppen in de klas.

Jeroen

Leerkracht groep 7/8

Wat krijg je in deze 5-daagse cursus?

Toegang tot mijn online schoolomgeving.

Meer dan tien kennisvideo’s.

Praktijkvoorbeelden en inspiratiebronnen.

Vijf losse (werk)boek die samen je projectvoorbereiding vormen.

Verschillende werkvormen die je direct in de klas kunt uitvoeren.

Bruikbare trucs om makkelijk vragen te (her)formuleren voor onderzoekend of ontwerpend leren (aanvullend op het ‘vragenmachientje’).

r

3 bonussen (zie verderop)

Deel 1

Nieuwsgierigheid aanwakkeren & leeropbrengst

Deel 2

Creatieve
werkvormen &
inspiratie vinden

Deel 3

Ideeën
beoordelen & gericht keuzes maken

Deel 4

Alles over
handige vragen (her)formuleren

Deel 5

Aandachtspunten
om mee aan de
slag te gaan

  • Je hoeft geen moeite meer te doen om ideeën uit de kinderen te krijgen.

     

  • Je gaat zien hoeveel kinderen kunnen bijdragen aan hun onderwijs (werkdrukverlaging! 😊) 
  • Meer betrokkenheid en enthousiasme bij de kinderen en bij jezelf.

     

  • Niet meer alleen maar werken aan kennisdoelen, maar aandacht geven aan vaardigheden en zelfstandigheid.

3 Bonussen

De leerlijn 
Handige vragen leren stellen
Waarmee je ziet hoe je al vanaf groep 1/2 kunt oefenen en werken aan bewust onderzoeken en ontwerpen.

100 Verwonderingsvragen
bij 50 items uit het Bètacanon (direct in je mail
na aanmelding)

Kant-en-klare werkbladen met lesbeschrijving zodat je in de klas kunt oefenen met het beoordelen en (her)formuleren van onderzoeks- en ontwerpvragen. (midden-/bovenbouw)

Wil je de cursus inzetten als studiedag?

 

 Plaats dan een bestelling voor de Teamcursus

Wie is Merel Sprong?
Een snelle kennismaking

Geboren in 1983. Huisje, boompje, man en twee zoons in Utrecht.

Na mijn middelbare school besloot ik dat de Pabo de leukste optie was. Ik heb een fascinatie voor nieuwsgierigheid. Ik wil weten wat kinderen interesseert, welke vragen ze stellen en wat hun unieke ideeën en plannetjes zijn. Hoe vreemd, gek of onuitvoerbaar ze ook zijn (of lijken te zijn).

Ik geniet ervan om de juiste condities te scheppen voor kinderen, zodat ze zelf aan de gang gaan vanuit verwondering. Om ze te helpen vaardigheden te ontwikkelen waar ze hun hele leven profijt van hebben en om ze te laten zie hoe de leerdoelen van school perfect passen bij wat ze interessant vinden.

In mijn werk komen de interesse en betrokkenheid van de kinderen vóór de controle die ik uitoefenen op het leren van de kerndoelen. Vragen, in verschillende vormen en mate, zijn daarin een zeer nuttig hulpmiddel. Het is mijn wens om zoveel mogelijk mensen die bij het opgroeien van kinderen betrokken zijn te inspireren dit hulpmiddel in te zetten.

Over 3 Merel Sprong onderwijs met stijl verwondering onderzoekend leren ontwerpend leren

In nieuwe methodes voor wereldoriëntatie staan tegenwoordig suggesties voor het doen van onderzoek met kinderen. Maar hoe goed er ook is nagedacht over de lessen, vaak stellen de kinderen helemaal geen eigen onderzoeksvragen. Ze lijken totaal geen ideeën te hebben en nemen een afwachtende houding aan. Ik zie geen nieuwsgierigheid bij de kinderen. Dit zorgt ervoor dat onderzoekend leren helemaal geen meerwaarde heeft. Het komt niet eens van de grond!

Ik dacht iets leuks te hebben voorbereid, vonden ze het saai! Nu weet ik beter hoe ik de kracht van verwondering in kan zetten om mijn lessen waardevoller te maken.

Robin

Leerkracht middenbouw

Merel straalt rust uit, maar tevens ook kennis! Die combinatie vind ik zelf altijd wel heel prettig bij een cursus. Ze geeft waardevolle tips en sluit aan bij de praktijk. Ze stelt je ook gerust, knap hoe ze dat doet.

Gerda

Leerkracht en IB-er

Voor wie is deze cursus?

Voor iedereen die betrokken is bij opgroeiende kinderen. Of je nu leerkracht, ouder, coach of begeleider bent, er valt altijd wat te leren.

Wanneer krijg ik toegang tot de lessen?

Bij een individuele aankoop krijg je na betaling binnen 5 werkdagen via de mail toegang tot de online omgeving waar de lessen staan. Vanaf dat moment kun gelijk je inloggen wanneer en waar je maar wilt.
Bij aankoop van de teamcursus is het noodzakelijk om eerst alle deelnemers aan te melden. Hierover krijg je na aankoop een mail waarin je kunt lezen hoe dit in zijn werk gaat (alleen de namen en emailadressen van de deelnemers zijn nodig).

Hoe krijg ik mijn extra producten?

Als je je aanmeldt voor de basiscursus ontvang je de verwonderingsvragen na betaling in je mail.

Als je je aanmeldt voor de cursus extra of de teamcursus ontvang je daarnaast nog eens 100 verwonderingsvragen extra en ruim 300 onderzoeks- en ontwerpvragen!

Tot wanneer heb ik toegang tot de cursus?

Er zit geen tijdslimiet aan de toegang tot de online materialen. Je hebt toegang waar en wanneer jij maar wilt.

Hoe kan ik betalen?

Je kunt na het ontvangen van de factuur direct online betalen of je kiest voor het handmatig overmaken. In beide gevallen krijg je de factuur eerst in je mail.