Selecteer een pagina

Een aantal weken geleden schreef ik in mijn wekelijkse lesinspiratie (die ontvang je als je je daarvoor inschrijft) over het thema verhalen. Hoe zou jij uitleggen wat dat zijn?

Daarover voerde ik in groep vier een creatief gesprek. Mijn startvraag was: ‘Wat is een verhaal?’

De kinderen vonden het eerst een domme vraag, maar kwamen er uiteindelijk toch achter dat het zo simpel niet is, lees maar:

Creatief gesprek over verhalen

‘Wat is een verhaal’

‘Weet jij dat niet?’

‘Ik dacht wel dat ik het wist, maar weet niet hoe ik het moet uitleggen. Kun jij mij helpen?’

‘Nou, dat is gewoon iets wat opgeschreven is en dat je kunt lezen.’

‘Oh, dat klinkt best simpel! Dan is dit dus een verhaal?’ (Ik hou een rekenboek omhoog)

‘Nee!’

‘Oh, maar dit is toch opgeschreven?’

‘Ja, maar het is geen verhaal.’

‘Hoe zit het dan?’

‘Een verhaal gaat ergens over.’

‘En in het rekenboek gaat het nergens over?’

‘Jawel, maar ik bedoel in een verhaal gaat het over iemand.’

‘Oké, dat snap ik.

‘Dat is niet waar. Een verhaal kan ook over dieren gaan.’

‘Is het dier dan iemand in het verhaal?’

‘Ja, dat is dan zo. Maar het verhaal kan bijvoorbeeld ook over deze tafel gaan.’

‘Over de tafel???’

‘Ja, dat hij bijvoorbeeld gaat lopen.’

‘Lopen!? Ja, in een verhaal kan dat denk ik wel.’

verhaal nieuwsgierig wetenschap en technologie onderwijs onderzoekend leren ontwerpen leren

‘Er moet gewoon wat gebeuren in een verhaal.’

‘Als ik het goed begrijp moet er iets gebeuren met iemand of iets in de hoofdrol, klopt dat?’

‘Ja, laat het maar zo juf. Het is best wel lastig!’

(haha) ‘Ja, zie je, dat vond ik nou ook.’

‘Ik dacht eerst dat het een domme vraag was juf.’

‘Ja, dat kan. Toch denk ik steeds vaker dat domme vragen echt niet bestaan.’

‘Juf?’’

‘Ja?’

‘Ik denk wel dat er verhalen in ons rekenboek staan.’

‘Oh jee, klopt het toch nog niet wat we hadden bedacht?’

‘Jawel hoor. Alleen staan er wel korte verhaaltjes in ons rekenboek.’

‘Echt?!’

‘Ja, want gisteren ging het over Janneke die pakjes koekjes moest tellen zodat ze genoeg had voor het uitdelen. Is dat niet ook een verhaaltje?’

‘Ik weet het niet, wat vinden jullie?’

‘Nee, dat is gewoon een rekenopdracht voor keersommen. Er gebeurde helemaal niks in dat verhaal. Voor een verhaal is het veel te saai of nog niet af!’

Uit het verdere verloop van het gesprek bleek dat de kinderen spanning wilden ervaren in een verhaal. De iets of iemand die de hoofdrol vervult moet wel wat meemaken dat niet alle daags is.

En het belangrijkst:

Een verhaal is pas echt leuk, als je hem zelf hebt uitgekozen!

Lees meer:

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief