Via de Story Cubes kun je de leukste verhalen verzinnen. Leuk voor in de klas (kan een start zijn van een stelopdracht) of thuis.
De Story Cubes prikkelen de fantasie en het vermogen om verbanden te leggen. Heel veel lol, geen goed of fout en even lekker associëren.
Tijd voor creatief denken.
Hieronder 3 manieren om ze te gebruiken met steeds een voorbeeld erbij (een verhaal rijgen, het geheim en op gevoel)
Story 1: Een Verhaal Rijgen
Bij deze vorm verzin je om de beurt een stukje van het verhaal. Dit doe je door één dobbelsteen per keer te dobbelen en dan het nieuwe plaatje aan het al bestaande verhaal te koppelen/verzinnen. Je rijgt als het ware steeds de nieuwe afbeelding aan de vorige.
Heb je 28 kinderen in de klas? Dan kun je met zijn allen één lang verhaal verzinnen door meerdere dobbelstenen opnieuw te gooien.
Hoe lang kunnen jullie doorgaan?
(Misschien wel 5 keer de kring rond?!)
Voorbeeld:
Kind 1: Er was eens iemand die op blote voeten rondliep.
Kind 2: Die meneer had een wandelstok want hij was net geopereerd aan zijn knie.
Kind 3: Hij liep tussen de bloemen.
Kind 4: Hij vond een lekkere appel en at die op.
Kind 5: Daarna wandelde hij naar een grote, oude piramide.
Kind 6: Daar vroeg hij zich af: Hou oud is die Piramide wel niet?!
Kind 7: Hij was daar nog toen het nacht werd.
Kind 8: Toen kwam er een schildpad aan.
Kind 9: Die gaf de man een lamp zodat hij niet in het donker naar huis hoefden te lopen.
Story 2: Het Geheim
Bij deze vorm krijgt iedereen die meedoet de opdracht een verhaal te verzinnen met dezelfde plaatjes. Alleen doet iedereen dat voor zichzelf. Als iedereen klaar is worden de verhalen uitgewisseld.
Het onthouden gaat als je de afbeeldingen ziet vaak vrij gemakkelijk. Het is ook mogelijk om aantekeningen te maken of je kunt het verhaal natuurlijk helemaal uitwerken.
Daarnaast kun je ervoor kiezen om het aantal dobbelstenen te verminderen zodat je deze vaardigheid kun trainen.
Twee voorbeelden bij dezelfde reeks:
(In dit voorbeeld is gewerkt met negen dobbelstenen die al op volgorde waren gelegd, dit hoeft natuurlijk niet!)
1
Ik werd gebeld door mijn vriend. Dat vond ik leuk, maar hij had slecht nieuws. Alle fietsen bij school waren gestolen terwijl ze op slot stonden. We moesten de kever–tovenaar zien te vinden zodat hij ons kon helpen. Toen we hem vonden wees hij ons aan dat we naar Australië moesten gaan met het vliegtuig. Daar zagen we al onze fietsen in de winkel. We hebben de dief opgepakt en zijn ook nog met een tent op fietsvakantie gegaan omdat we er toch waren.
2
Via mijn Walkietalkie hoorde ik iets stoms. De sleutel van het huis lag nog binnen! Gelukkig had ik een toverstok en kon ik de deur toch openen. Binnen zag ik allemaal kevers die ik met pijlen moest verjagen. Daarna ging ik met het vliegtuig weg op vakantie. Daar zocht ik naar een goede kampeerplek.
Story 3: Op Gevoel
In een klein groepje gooi je alle dobbelstenen tegelijk en verzin je met zijn allen een verhaal.
Het is mooi als hierbij geen verdere regels gegeven worden. Op gevoel gaat het samen verzinnen vaak heel goed.
Geen afspraken over wie mag beginnen, wie aan de beurt is, wat wel en niet leuk is. Kijk maar eens wat er ontstaat. Regels kunnen nodig blijken.
Voorbeeld:
We vlogen in een vliegtuig boven een vreemd land.
Helaas werden we getroffen door de bliksem.
Gelukkig hadden we allemaal een parachute.
We kwamen terecht op een plein bij een fontein en wisten niet waar we waren.
Dat gingen we onderzoeken door rond te kijken.
We liepen wat meer rond om de omgeving te onderzoeken.
We kwamen bij een brug.
Bij de brug vonden we een kaart.
Hierdoor konden we met pijlen de route natekenen en kwamen we toch nog thuis.
De Story Cubes Classic zijn gebruikt voor dit blog.
Ze zijn €11,- en te koop in veel spellen- en boekwinkels (ook gewoon bij Bol.com)
Lees meer: